Жаһандану дәуірінде қазақ халқын үлкен сын күтіп тұр. Ол – халқымызды ұлт ретінде сақтап қалу және Қазақстанды әлемдегі отыз озық мемлекеттің қатарына қосу. Ұлттық рухсыз ұлтты сақтап қалу мүмкін емес. Ал ұлтымызды сақтағымыз келсе, ұлттық патриотизмді мықтап дамытуымыз қажет. Ұлттық патриотизм арғы тамыры терең тарихтан, бай мәдениеттен мейлінше нәр алғанда ғана қуатты түрде дамиды.
«Мәдени мұра» мемлекеттік бағдарламасы қолға алынып, іске асырыла бастағалы биыл тура он жыл. Елбасының тікелей қолдауымен дүниеге келген мұндай жоба дүниежүзінің басқа елдерінде бұрын-соңды қолға алынбаған екен. Талай нәрсе түгелденді, ауыз толтырып айтар іргелі істер істелді, іргеміз бүтінделді. Бірақ бұған тоқмейілсуге әсте болмайды. «Мәдени мұра» бағдарламасы мейлінше жалғаса беруі тиіс! Өз қазағымызды, өз ата-бабаларымызды зерттеумен шектелмей, тағдыр-тамырымыз бір болған түркі халықтарын да қоса зерттеуіміз керек. Сонда ғана көшпенділер өркениетіндегі өз орнымызды нықтай аламыз. Қазақтың көшпенділер өркениетінің бірден-бір мұрагері, қара шаңырағы екенін дәлелдей аламыз. Көшпенділер өркениетінің тарихында қазақ халқының мәдени, тарихи, фольклорлық, этнографиялық үлесінің қаншалықты маңызды рөл атқарғанын жарқыратып көрсете аламыз. Қытайдың бес мың жылдық жазба тарихы болса, біздің жазбаша болмаса да соның жартысындай тарихымыз түптеліп-түгелденуі тиіс. Біз соған ұмтылуға тиіспіз.
Көшпенділер қандай ел болған? Олар қандай мемлекет құра білді? Нені білді, нені меңгерді? Қысқасы, жер көлемі жөнінен әлемде тоғызыншы орында тұрған қазақ елінің түп негізі болып табылатын көшпенділер әлемі адамзат баласы ақыл-ойының дамуына не қосқанын төрткүл әлем білуі тиіс. Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлының көшпенділердің әлемдік тарихтағы рөліне тоқтап, қазақ жерінің Еуразия кеңістігінің мәдени мәйегі, рухани түп қазығы болып келгенін талай алқалы жиында таратып айтып жүргені белгілі. – Қазақстанды ұлы дала өркениетінің қара шаңырағы ретінде халықаралық деңгейде танытып, қалыптастыруымыз қажет, – деген-ді Президент. Сонымен, көшпенділер әлем өркениетіне не қосты? Ғалымдардың айтуынша, өркениет үш түрлі фактордан тұрады: мемлекет, қала және жазу-сызу. Отырықшы халықтарға тән осы үш нәрсені Батыс жұрты көшпенділерде болмағандай көреді. Бізде осы үшеуі де болды. Римді жаулаған ғұн патшасы Еділ (Атилла), Кирдің басын алған Томирис ханшайым, түркі дүниесінің төріндегі Бумын, Тоныкөк қағандар, Мысыр билеушісі Сұлтан Бейбарыс, Үнді жеріне иелік еткен Бабыр, Шыңғыс хан құрған мемлекеттерді атасақ та жетер. Отырар, Сығанақ, Сайрам, Сарайшық сынды қалаларымыздың қираған қабырғасы әлі күнге сақталған. Египеттің пирамидалары болмағанмен, соған бергісіз Қожа Ахмет Йассауи, Арыстан бап, Жошы хан мовзолейі бар. Қазақ тілінің түп атасы – түркілердің сына жазуы славян-кирилл жазуынан 15 ғасыр, грузин және армян жазуынан 10 ғасыр бұрын пайда болған. Алғашқы транспорт – атқа мінуді, жарғақ шалбар киюді, темір игеруді, қару-жарақ түрлерін жасауды Еуропа бізден үйренді. Бұл айтылғанның бәрі жалпы түркіге ортақ өшкен, өлген, жоғалған тарих, оны енді келіп жалаулатып қайтеміз, одан да бәрін «қазақ» деген атауға ие болған, қазақ мемлекетінің құрылған кезінен бастап түгендесек те жетер дейтіндер де табылар. Жоқ! Біз Қазақстан – ұлы дала өркениетінің қара шаңырағы екенін әлемге мойындатуымыз керек. Мұндай идеология Қазақстанның болашағы үшін, қазақ ұлтының келешегі, ертеңгі ұрпақтың бабаларының мемлекеттігі мен жерінің тұтастығын сақтап қалған қайсар да жауынгер, кемел де кемеңгер халық болғанына мақтана білуі үшін, жаһанданудың тозаңына жұтылмай, бәсекеге қабілетті ел болуы үшін керек. Енді не істемек лазым? Көне түркі ескерткіштерінің көшірмесін Астана төріне қондырдық. Ол үшін рақмет! Кезінде бабаларымыздың тасқа таңбалаған осы мұраларын бізге Батыс ғалымдары оқып берді. Енді оны өзіміз оқуымыз керек. Біз өз мұрамызға өзгелердің көзімен қарап үйренгенбіз. Сол әдеттен арылып, бұл мәселеге өзіміз шындап кірісетін уақыт жетті. Өз ұлттық құндылықтарымызды адамзаттық мұраға айналдыруға өзіміз күш салуымыз қажет. Қазақша ет асуды қырғыздар, қымызды немістер патенттеп алыпты десіп жүр. Ал біз айтысымызды, киіз үй жабдығымызды ЮНЕСКО-ның материалдық емес мәдени мұра тізіміне енгізуге енді ғана талаптанып жатырмыз. Біз осылай маң-маң басып жүргенде, Қытай қазақтары ұзындығы 213 метр, салмағы 1 тонна 256 келі болатын алып қазы мен он мың адам бір мезетте орындаған «Сарыарқа» күйін Гиннестің рекордтар кітабына енгізіп жіберді. Бұған бір мезетте 13 мың адам қатысқан «Қаражорға» биін қосыңыз. Атап айтар жай, мұның бәрі Гиннеске қазақтың атынан емес, Қытайдағы аз ұлттардың атынан еніп отыр, яғни бұл Қытайдың атынан деген сөз. Осы Қытайда айтыспен қоса қазақтың 32 мәдени мұрасы республикалық деңгейде қорғалады екен. Айтысты қорғау мен насихаттауға жыл сайын миллиардтаған юань бөліп отыратын көрінеді. Ертең қысық көз көршінің атынан айтысымыз әлемдік мұра тізіміне енгізіліп жатса, таңғалуға болмайды. Қымызға иелік етіп жүрген немістерге қазақта бес биенің терісінен жасалатын сабаның болғанын дәлелдеу керек. Баяғыда байлардың сабасына 35-40 шелек қымыз сыйған екен. Арқада шұбыртпалы Ағыбай батырдың бес биенің терісінен жасалған сабасын екі түйе көтеріп жүрген дейді. Мұндай сабаны киіз үй жабығынан атқа мініп тұрып піскен екен. Сабаның одан үлкен «Тайжүзген» деген түрін 10 жылқы терісінен істепті. Мұндай сабаларды арнаулы қос доңғалақты арбаға салып, бірнеше атпен тартқан. Сыйымдылығы 100 шелек. Сарыарқада қымызды әбден тұз сіңіп сүрленген жылқының жаясымен ашытқан, қымыздың түсі сары болсын деп жылқының тобығын, Шығыс Қазақстанда айрықша дәмді болсын деп байлар құйма күміс – тайтұяқ салған. Қымызды күміс ыдысқа құйса, дәмі бал татиды деген сөз бар халықта. Қысқасы, қымызды шындап қолға алатын кез жетті. Кеше ғана қазақ студенттерінің әлемде тұңғыш рет қымыздан сабын жасағаны туралы айтылып жатыр. Мұндай жобалар мен бағдарламаларды қолға алсақ, қымыздың пайдасы ұшан-теңіз, айтып тауыса алмайсыз! Қазақтың жылқы тарихы, жылқы мәдениеті ғасырлардың терең қойнауына кетеді. Ағылшындар жылқыны бұдан бес мың жыл бұрын алғаш рет қазақтың арғы бабалары қолға үйреткенін дәлелдеп шықты. Оған дәлел – әлемге әйгілі Ботай мәдениеті. Бұл ғажайып қоныс Солтүстік Қазақстан облысының Айыртау ауданында орналасқан. Біздің ғасырымызға дейінгі V-IV ғасырларда бұл жерде жылқы өсірушілердің ғажайып қонысы болғаны анықталды. Осы 15 гектар алаңды алып жатқан жерден жүз мыңдаған жылқылардың сүйектері мен қымыз қалдықтары табылды. 133 мыңға жуық жылқы сүйегін зерттей келе, ғалымдар бұлардың жабайы жануарлар емес, қолға үйретілгенін дәлелдеп шықты. Осылайша, қымызды алғаш шығарған да, жылқыны бірінші болып қолға үйретіп, мініске, күш-көлікке пайдаланған да – өзіміздің ата-бабаларымыз екен. Әлем ғалымдары осылай деп отыр. Қымыздың шығу уақытын бұрын Геродоттан бастап келсек, Ботай мәдениеті арқылы оның шығу уақыты 3,5 жылға кеңейді. Ботайлықтардың киіз үй пішіндес дөңгелек келген, ағаштан, тастан жасалған баспаналарының еденінде жан-жағы таспен шегенделген қамбалардың болуы да қызық. Тереңдігі жарты метрден асатын бұл қамбаларда жылқы еті сақталыныпты. Ең қызығы, кешегі ХХ ғасырдың басына дейін Арқа қазақтарында дәл осылайша жасалған жылқы етін сақтайтын қамбалар болып келіпті. Ер түріктің қара шаңырағы өзбекте де, түрікте де емес, қазақта! Құдайға шүкір, ұлан-ғайыр даланы ақ білектің күшімен, ақ найзаның ұшымен сақтап қалдық. Ары қарай сақтай аламыз ба?! Ол өзімізге байланысты. Ол үшін экономикаға басымдық бере отырып, мәдениет саласын қаржыландыруды да жетілдіруге тиіспіз. Бай тарихы мен бай мәдениеті бар халықты жалмауыз болса да жаһандану жұта алмайды. «Мәдени мұраның» көздеген асуына жетсек, Еуразия кеңістігіндегі түркітекті халықтар түбі қазақтың маңына топтасатын болады.
Төреғали ӘЛІПҰЛЫ
|
http://www.aikyn.kz