Ғаламторда әйелдер жайлы атақтылардың түрлі пікірлері жүр. Олардың арасында әйел атаулының салын суға кетіретін сөздер де ұшырасады. Кейбір қанатты сөздер әйелді өсіруден бұрын, өшіретіндей. Мысалы, шотландық жазушы Гектор Хью Манро «Әйелдер мен пілдер кек сақтағыш келеді» деп нәзік жандыларды ебедейсіз үлкен жануарға теңесе, Ницше әйел атаулыны «Жаратушының екінші қателігі» (Құдай өзі кешірсін!) дейдi екен.
Ал Бернард Шоу «Әйелдердің жақсысы мен жаманы болмайды, олар одан бетер нашар» деп бір-ақ кесіпті. Мұндай теріс пікірлерді оқыған соң, көпті көрген тұлғалардың көзіне әйелдер ақымақтығымен ғана түскен болар деп шештік. Мүмкін қандай да бір жағдайға байланысты солай айтуға мәжбүр болған шығар, кім білсін?!
Қазақ халқының түсінігінде әйел – ұлттың анасы. Сол мәртебелі тұғырдан қазақ әйелдері ешқашан да түсіп көрмепті. Қылықты қыздар, әдемі әйелдер, ардақты аналар жайлы қазақ ешқашан жаман айтпаған. Ендеше, атақтыларымыздың әйелдерге арнаған бір ауыз жылы пікірлерін назарларыңызға ұсынсақ. Мұхтар Әуезов «Адамдық негізі – әйел» деп, оймақтай ой айтып, әйелдің адамзат өмірінде алар орнын көрсетіп берген. Аталмыш мақаласында: «Адамның ғұмыр кешірмек кәсібінің терең түбіне қарасақ, хайуанша күндік қоректі таспен атып, ағашпен ұрып аң аулап жеп, немесе жеміс теріп жеп, қарны тойса аңша бір жерге жата кетіп жүрген. Ер жағы қара басынан басқаға қарамай жүргенде, балаларын баулып, асырап, үйлік ұйымның басын құраған – әйел. …Адамды хайуандықтан адамшылыққа кіргізген – әйел. Адам баласының адамшылық жолындағы таппақ тарақияты әйел халіне жалғасады. Сол себепті әйелдің басындағы сасық тұман айықпай халыққа адамшылықтың бақытты күні күліп қарамайды. Ал қазақ мешел болып қалам демесең, тағлымыңды, бесігіңді түзе! Оны түзейім десең, әйелдің халін түзе!» делінген. Жазушының бұл ойымен қазақ қоғамы баяғыда-ақ келісіп қойған. Ана тақырыбына қалам тартқан жазушы Ғабит Мүсірепов: «Қазақ әйелін «жан жолдасым» дейді. Бұл – үлкен сөз. Жаны мен жаны үндес, ойы, арманы үйлес, егіз адамбыз дегені ғой» деп жазған. Әйел сұлулығына қатысты: «Дүниеде әйелдің көзінен артық қызықтыра алатын, әйелдің көзінен артық сиқырлап тартып кете алатын күш жоқ қой деймін. Байлық, бақ, мансап, тіпті қоғамдық дәреже дегендердің бірде-бірінде ондай күш жоқ. Бәрі бірге қосақталып келіп мойныма асыла кетсе, мен бәрін сілкіп тастап, оқтай қадалған әйел көзіне қарай жүре берер едім» деген пікірін білдірген екен. …Мінеки, әйел деген осындай ерекше еңбекші жұрт. Ол дүниеге өмір таратады, қоғам игілігіне еңбегімен үлес қосады, отбасына қуаныш әкеледі. Сол үшін ол қарлығаштай лыпып, ешқашан тыныш таппайды. Бұдан басқа тіршілікті ешбір әйел өмір деп түсінбейді. Біз де бір күні отбасын құрып апа-аналарымыздың мәңгілік кәсібіне кірісеміз-ау, әлі. Белгілі орыс жазушысы Федор Михайлович Достоевский өзінің «Нақұрыс» атты романында князь Мышкиннің аузына «Әдемілік әлемді құтқарады» деген сөз салған. Эйнштейннің теориясынан аз талқыланбаған қанатты сөзге айналып кеткен бұл ойдың не себепті айтылғанын әркім әрқалай түсінеді. Біреу мұның астарында «табиғат сұлулығы жатыр» десе, екіншісі – жазушының ойын «өнерден өзге сұлулық жоқ» деп тарқатады. Кейбіреулер бұл сөздің пәлсапалық маңызына үңіліп, «жазушы жақсылық пен адалдық жайлы ой қозғап отыр» деп түсіндіреді. Жөн екен. Бірақ біздіңше, әйел сұлулықпен егіз ұғым. Демек, ұтымды ой нәзік жандыларға қатыстырып айтылған болуы керек. Пушкин болса: «Біздің түпкі мақсатымыз – өзімізге әйелдердің әсем көңілін аудару» деп, ер атаулының барлығы анасы мен жарына құрметпен қарайтынын меңзеген сыңайлы. Лев Толстойдың әйелдерге қатысты айтқан ойын «Анна Каренина» кітабынан оқи аламыз. Онда Аннаның бауыры Облонский мынадай пікір айтады: «Әйел затын қанша зерттегеніңмен жұмбағы таусылмайды. Таныған сайын, жаңарып шыға береді» дейді. Расымен де, әйел заты қашан да жұмбақ. Сондай-ақ жазушы әйелге қатысты бір мәселемен келіспейді екен. Ол: «Қоғамда қалыптасқан тамақ жасап, кір жуу тек әйелдің жұмысы, ондай жұмыс еркектерге қол емес, ұят деген түсінік бар. Ал ер адамдардың әйелдердің қолы тимей, мұрнынан тіреліп жүргенде бос жатуы ұят емес пе?» деген екен. Иә, жазушыныкі жөн! Әйелдерді ерекше құрметтеген А.Дюма (үлкені) «Әйел қасиетті, ал сүйікті әйел екі есе қасиетті» деген екен. Әлем әйелді қалай әйгілейді? Кезек әлем жазушыларына да келген сыңайлы. Француз жазушысы Жан Жак Руссо «Әйелдер әлемі – нәзіктік пен сезімталдықтың, сабырлықтың патшалығындай» деп сипаттаған. Жазушының сондай нәзік бола тұрып, үлкен сабырлық танытатын әйелдерге қатысты ойы осындай. Ал аналардың ақ жүрегіне қатысты ойын француз актері Жан Поль: «Әйелдің өзі бір үлкен жүрек» деп бірауыз сөзбен жеткізген екен. Дәл осылайша әйелдің қасиетін мойындайтын пікірді норвегиялық драматург Генрик Ибсен де айтқан. Ол: «Әйел – ең мықты тіршілік иесі. Ол ер адамға өмірлік бағыт-бағдар беріп отырады» деп баға берген. Ал әлемді жаулап алғысы келген Наполеон Бонопарт әйелдерді жауһарға теңеген. «Әдемі әйел көзге көрікті. Ал жақсы әйел жүрекке жақын. Біріншісі – әдемі зат секілді, екіншісі – қазына» деген екен. Оның ойын француз жазушысы Андрэ Моруаның пікірі толықтыра түсетіндей. Ол әйелді екіге бөліп қарастырған. «Біріншісі – жеке тұлға, екіншісі – жай ғана зат секілді. Әйел сүйіктісіне тәуелді болмаса, өзінің ойын батыл жеткізе алатын болса – жеке тұлға. Егер әдемі екенін сезіне тұрып, біреулердің өзіне салғырт қарауына жол берсе – зат секілді» деген екен. И.Бунин де осы пікірді қолдайды: «Әдемі әйел екінші орында тұруы тиіс. Өйткені бірінші орын қашан да сүйікті әйелдікі» дейді орыс жазушысы. «Бізді шаңырақтың әкесі ететін әйелдер, расымен де, керемет жандар» деген екен Ремарк. Расында да, отбасының берекесін кіргізіп отыратын әйел. Тағдыр салған қайғыға да шыдап беретін әйел. Баласы үшін отқа түсетін де – осы ана. Испан ақыны Лопе де Вега: «Әйелді құрметтеу әркімнің қасиетті міндеті. Оған адам туғанынан бастап үйренуі тиіс» деген екен. Иә, бұл қасиетті міндетін ешкім де ұмыта қоймас. Жоғарыдағы пікірлерден әйелдің қадір-қасиетін толық көруге болады. Ол ең біріншіден, ардақты ана. Отбасы – ошақ қасының берекесі. Ер адамның сенімді досы, тірегі. Жоғарыда айтылған ұтымды ойдың иелері де, өзге жандар да әйелді осы қасиеттері бойынша бағалайды. Сабина Зәкіржанқызы |
http://www.aikyn.kz