Еліміздің экономикалық даму қарқыны өрісімізді кеңейтті. Анығын айтсақ, алыс-беріс, барыс-келіс көбейді. Бұдан 20 жылдай бұрын Достық бекетінің ашылып, Қытаймен сауда басталғанына шексіз қуансақ, енді әлемнің түкпір-түкпірінен Қазақстанға және Қазақстаннан әлемнің түкпір-түкпіріне Қазақстанның тауарлары ағыл-тегіл өтіп жатыр. Осының бәрі жолдарға «түсетін күш» екені баршаға белгілі. Сондықтан да Елбасымыздың ерекше тапсырмасымен халықаралық маңыздағы жолдар торабы кеңейтілді. «Ұлы Жібек Жолы» бұл кеңейту ауқымын тіпті өсіріп жібергендей. Өйткені Қазақстан мақсаты Қытай жақтан Батысқа, Батыстан Қытай жаққа өтетін транзиттік жүк тасымалы дәлізі болу арқылы да қосымша және қыруар пайда тауып, елдің жағдайын одан әрі жақсарту. Қысқасы, мақсат – айқын, атқарылатын істер ауқымы белгілі.
Халықаралық маңызға ие жолдар құрылысына халықаралық мамандар қатыстырылып жатқаны белгілі. Бұл дұрыс та. Жалпы, біз халықаралық маңызды нысандарды әлемдік атағы бар мамандар күшімен жобалап жүзеге асыруды ерте бастадық. Астанамыздың бас жоспарын әлемге танымал жапондық жасап берді деп мақтанамыз. Сондай-ақ Алматы – Бішкек автокөлік жолын да түркиялық мамандандырылған фирма жүзеге асырғанын білеміз. Қысқасы, нағыз өз ішінің мамандарын үлкен істі атқаруға қатыстыруға келгенде біз дұрыс бағытта алға жылжып бара жатқан мемлекет болдық. Дегенмен осы «әлемдік беделге ие» деген теңеуден өз басым «секемдене беремін». Себебі бар. Алдын ала айта кетейін, «әлемдік беделге ие» мамандардың кәсіби біліктілігіне дау жоқ. Бірақ олардың «қазақтың жанын түсінбейтіндігі» кейінгі өмірімізден көрініс тауып, өкіндіріп жатады. Сөзімізді дәлелдейік. Астана мысалы Астанамыздың Қазақстан Республикасын құрушы ұлт Көшбасшысы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың тамаша туындысы екені әлем мойындаған ақиқат. Елбасымыз бас қаламызға ерекше маңыз бергені соншалық, оның бас жоспарын жасауға халықаралық бәйге жариялап, сол бәйгеде жапондық маман жеңіп шықты. Маман өзінің талантты тұлға екенін іс жүзінде танытты. Бүгінгі Астанамыздағы ғимараттар архитектуралық жағынан өзіміз түгіл ең сарабдал шетелдік сыншыларды да риза еткендей. Қысқасы, Сарыарқа төсінде мейлінше қысқа мерзім ішінде әлемді таңғалдыратын тамаша қала өмірге келгені даусыз ақиқат. Егемендік алған соң-ақ Елбасымыз «өрісті кеңейтумен» айналысты деп айтып кеттік қой. Соған сәйкес Қытаймен арадағы «Достық» бекеті жұмыс істей бастады. Бұл өзі келмеске кеткен Кеңес Одағы тұсында жобаланып, екі елдің басшылары арасындағы түсініспеушіліктің салдарынан аяқталмаған, сондықтан мүлде жұмыс істемеген бір игіліктің бастауы болатын. Сол игілікті ұлт Көшбасшысы мемлекет бюджетіндегі қаражат тапшылығына қарамастан қысқа мерзімде құрылысын аяқтап, жұмыс ырғағына көшірді. Қытаймен арадағы ынтымақтастық, толық түсіністік, соған сәйкесті алыс-беріс, барыс-келіс уақыт озған сайын ұлғая түсті. Демек, бекеттегі екі мемлекет шекарасынан өтетін жол арнасы ұлғайтуға мұқтаж болды. Солай жасалынды да. Десек те, жылына 15-20 миллион тонна жүк өткізе алатын осы бекеттің мүмкіндігі Қазақстан мен Қытай арасындағы экономикалық байланыс сұраныстарын толық қанағаттандыра алмады. Бекетте кептелістер пайда болды. Ақыр аяғында ұлт Көшбасшысы Қорғастан жаңа темір жол бекетін ашуға ар жақтағылармен келісті. Сөйтіп, Жетіген – Қорғас темір жол торабы салынды. Қытай – Қазақстан таяудағы он жыл ішінде ғана экономикалық жағынан ең кемі екі есе өсуді жоспарға енгізген елдер. Демек, қазір қажетімізді толық өтеп тұрған бұл бекеттің өткізгіштігі де ертеңгі күннің сұранысына жауап бере алмай қалуы әбден мүмкін. Бұл жағын тиісті қызметтегі мырзалар шеше жатар. Енді екінші мысалға тура тартайық. Екінші мысалымыздың басты нысаны – Алматы – Бішкек автокөлік жолы. Бұл халықаралық маңызға ие күретамыр болғандықтан, оны түркиялықтар жобалап салған болатын. Жол қажетімізді алғашқыда толық өтеді. Десек те, зымыран уақыт қанатында алға жылжып өсімге ұмтылған экономикалық әлеует бұл жолдың да сұранысты толық қамтамасыз ете алмайтынын көрсетті. Біріншіден, Қордайдағы кеден бекетінде әрі-бері өтушілер бірнеше сағаттап кезекті сарыла күтетін болды. Кептеліс деген сол. Мұнда да «қазақ менталитеті» ескерілмегені көрініп тұр. Айтқандай, осы жолдың Алматыдан шығатын сағасы қаламыздағы кептелістің қоздырушы вирусындай күшке ие десем, артық айтқандық емес. Кептеліс осы сағада басталып, ақыр аяғы бүкіл қаланы «жайлап алған» деуге болады. Мұндағы кептеліске қала басшылары да кінәлі деуге болады. Өйткені Алматы айналасынан базар ашатын жер таппағандай толып жатқан базарды, оның ішінде көлік базарын дәл осы жол бойында ашуды заңдастыр-ған қала басшылығы ғой. Оған баратындар сағадағы жағдайды шиеленістіре түседі. Әрлі-берлі жүргіншілер өтуі де кептелістің туғызушысы. Қысқасы, «қазақ менталитеті» бұл жерде де ескерілмеген. Уақыт – өмірдің ең баға жетпес құндылығы. Сол баға жетпес құндылықты кептелістерде жоғалтып жатсақ, рахат өмірге қалай қол жеткіземіз? «Қазақ менталитеті» Шетелдіктерден қанша кітап оқысақ та «жарлы бай болсам дейді, бай құдай болсам дейді» деген мақалды кездестіре алған жоқпыз. Бұл біздің қазақта ғана бар, қазақтың шын бет-бейнесін, менталитетін көрсететін мақал ма деп ойлаймын. Шын мәнінде дүниеауи бәсекелестік дегенде алдымызға жан салмайтын ұлт болдық. Абайдың Жидебайда саман үйде тұрғанын ұмытқан бүгінгінің «ұлы ақын-жазушы» мен «жаңа қазақтары» сарайлар соқтырып, бір-бірімен бәсекеге түскен. Солардың бәсекесінен қалсын ба, қалың бұқара және қосылды. Ақыр аяғында «қазақ менталитеті» «әр шаңыраққа бір машина» деген ұранмен жұмыс істеуге көшкендей. Ойлап қараңызшы, Алматы тұрғындарының саны 2 миллионға әлі жете қойған жоқ. Десек те, ресми дерек бойынша осы қаламызда күн сайын «жолға шығатын» автокөлік саны 500 мыңнан асқан екен. «Әр шаңыраққа бір машина» бәсекесінің бізге бергені осы – қала көшелеріндегі ұшы қиырсыз кептеліс. Қала әкімшілігі кептелісті азайтамыз деп жолайрықтар сала бастады. Келе-келе олар көбейді. Қазір қалада бір жолайрығы жоқ көше кемде-кем шығар. Біздің пайымдауымызша, бүкіл қиылыстарда жолайрық салып шықсақ та, Алматыдағы көлік кептелісін азайта алмаспыз. Өйткені «қазақ менталитеті» күні ертең «әр тұрғынға бір машина» деп шыға келмесіне кім кепіл. Иә, қазақ менталитеті, қазақ жаны сондай бәсекешіл. Бір-бірінен озуға ұмтылады. Міне, осы жағы біздің халықаралық мамандарымыздың жобаларында ескерілуі керек. Халықаралық «Батыс Қытай – Батыс Еуропа» транзиттік тасымал дәлізін құдай қаласа таяу болашақта аяқтаймыз. Бұл жөнінде жол құрылысы қарқынының айтарлықтай екендігі жайлы, сапасына да көңіл толған хабарлар бұқаралық ақпарат құралдарында жиі жарияланатын болды. Мұның сыртында «Нұр Отан» ХДП белсенділері жол құрылысының ұзына бойына өз тексерушілерін қойғандай. Құптарлық іс. Өйткені бұл «көз алдауға жол бермейтін» халықаралық маңызы бар ерекше нысан. Біз әрине, жол құрылысының қарқыны мен сапасына сондықтан да сын айтудан аулақпыз. Сенеміз. Десек те, осы және басқа да халықаралық маңыздағы жол құрылысы нысандарында «қазақ менталитеті» ескерілсе екен деген ұсыныс жасамақпыз. Өйткені қазір Қазақстанда 3 миллионның сыртында жекеменшік автокөлік бар деген ақпаратқа сенсек, енді он жыл ішінде көрсеткіштің ең кемі екі есе өсетініне де сеніміміз мол. Ал уақыт өте келе бұл көрсеткіш 10 миллионға жетуі де ғажап емес. Өйткені екі қазақстандықтың бірі автокөлік мінетін күн туары анық. Қазір ақшаның мәз болмай тұрған кезінің өзінде «машинаны несиеге алып», сол несиесін төлеуге келгенде қиналатынына қарап жатпаған біздің қазақ ертең жалақысы «көтеретін» жұмыстар көбейгенде жекеменшік машина иелену бәсекесін сонда көреміз. Демек, ертеңгіні бүгін ойласақ, әлгі салынып жатқан халықаралық жолдарымызда транзиттік тасымалға кептеліс болмауы үшін де жолдардың өткізгіштік қабілетін мейлінше үлкен сараптан екшеуге тиіспіз. Ол үшін былай істеген жөн шығар: 1. Әрбір елді мекен тұсынан өтетін халықаралық транзиттік тасымал дәлізі бойында елді мекендерден күре жолға түсетін автокөліктердің трассадағы қозғалыс үстіндегі көліктерге кедергі келтірмеуін қарастыру керек. Өйткені әлгі елді мекендерден негізгі күре жолға «түсушілер» саны жыл озған сайын өсе береді. Ауылдардың өзінде автокөлік көбейері сөзсіз. 2. Екіншіден, транзиттік күретамырдағы негізгі аялдамалардан ас ішіп, демалып, техникасын тексеруден өткізіп, май, су құйып шығатын халықаралық тасымал көліктеріне қызмет көрсететін «алаңдар» кең болуы тиіс. Олардың қайтадан негізгі Таңшолпан БЕКБОЛАТ |
http://www.aikyn.kz