Оразкүл АСАНҒАЗЫ, Мәжіліс депутаты
08.03.13
– «Қазақстан-2050» стратегиясында «Әйелдерді мемлекеттік және қоғамдық басқару ісіне белсене тартқан жөн, әсіресе жергілікті өңірлерде» делінген. Депутат ретінде айтсаңыз, әйел адам орталық пен өңірлерде қаншалықты басқару ісіне тартылған? – Кеңестік партия кезінде де көбіне басшылық қызметтерде ер-азаматтар болатын. Менің есімде, 1985 жылы Орталық комитеттің пленумы өтіп, онда 30 пайыз әйелдер басшылық қызметтерге тартылсын деген шешім қабылданып, соның арқасында басшылыққа келген едік. Ол кезде Шымкент облысында 22 аудан болды, оның екі-үшеуінде ғана үшінші хатшылықта ер-азаматтар қалды да, қалғанының барлығына әйел азаматтарын қойған. Әкім орынбасарлары болып әйелдер қызметке келді. Бірақ әкімдер ауысқанда, кейбір жаңадан келген азаматтар «мен өз командама әйелдерді алмаймын» деген соң, әкімдікте қыз-келіншектердің саны сиреп кетті. Қазір әйел азаматтарын әкімдікке тарту бірінші басшыларға байланысты деп ойлаймын. Кейбір облыстарда басшылар әйелдерді қызметке көп тартады. Ресми мәліметтерге сүйенсек, мемлекеттік қызметшілердің 48378-ін (55,7%) әйелдер құрайды. Саяси мемлекеттік қызметшілер арасындағы әйелдердің үлесі 10%-ды құрады. – Демографтар елімізде дабыл қағады: Қазақстанда 400 мыңның шамасында тұрмысқа шықпай, отырып қалған қыздар бар. Бұл мәселені шешу үшін бұрынғы мәжілісмендер екінші әйел алуды заңдастыруды ұсынған еді, жаңа шақырылым депутаттары сіздер бұл мәселенің шешімін қалай көресіздер? – Кез келген мемлекет отбасынан құралады. Кез келген отбасы – шағын мемлекет. Егерде мемлекетте тұрақтылық болса, имандылық пен адамгершілік алға шықса, отбасының берекесі де қашпайды. Алла тағала адамды жаратқанда тең жаратады. Кез келген статистиканы алсаңыз, өмірге келген ұл мен қыздың саны тең болады. Көбіне-көп ұлдар артық туылады. Мәселен, 2012 жылдың қаңтар-желтоқсан айларында барлығы – 379 120 нәресте дүниеге келсе, оның 194 629-ы – ұлдар, 184 491-і қыз балалар болған. 20 жасқа дейін ұлдардың саны артық болады. Бұдан кейін ұлдардың саны азаяды. Неге? Қай шақырылымдағы депутат болсын, ел мен отбасын басқарған ер-азаматтардың алаңдайтыны осы нәрсе болуы керек. Біздің ер-азаматтары-мыз қайда кетіп жатыр? Біріншіден, ер-азаматтардың кемитін жері – жол апаттары. Сондықтан жол жүру ережелері мен заңдарын қатайту керек. Екіншіден, дүниежүзі бойынша Қазақстан түрмеде отырған ер азаматтардың саны бойынша алдыңғы қатарларда. Бұл – ел басқарған азаматтардың ойлайтын нәрсесі. Үшіншіден, мектептегі ер-азаматтардың аздығы тәрбие мәселесіне де кері әсер етуде. Мәселен, жалғызбасты, ажырасқан аналар немесе «жасым келді, әйтеуір бір бала туып алайын» деп, некесіз бала тапқан әйелдер өз балаларын әкесіз өсіреді. Мектепте тәрбие беретін ер-азаматтар жоқтың қасы. Ұл балалар еліктеп өсетін ер-азаматтардың аз болуы – мемлекеттің үлкен мәселесі. Өз басым «артық қызды бөліп ала салайық» деген ұстаныммен келіспеймін. Халықта «Жақсы әйел – қазанның астына от жағады, жаман – әйел қазанның қақпағын ашып, пісті ме, пісте ме деп қарай береді» дейді. Бұл мәселеге тереңінен қарау керек. Яғни біз жігіттердің түрмеге түспеуін, нашақорлық, ішімдікке салынбауын, айуандыққа, қылмысқа бармауын ойлауымыз керек. Абай бір өлеңінде: Махаббатпен жаратқан адамзатты. Сен де сүй, ол Алланы, жаннан тәтті. Адамзаттың бәрін сүй, бауырым деп, Және хақ жолы осы деп, әділетті – дейді. Яғни адамдардың Алланы шексіз сүйіп, бір-бірін жақсы көруін насихаттауымыз керек. Елбасы өзінің биылғы Жолдауында: «Қазақ тілі жаппай қолданыс тіліне айналып, шын мәніндегі мемлекеттік тіл мәртебесіне көтерілгенде, біз елімізді ҚАЗАҚ МЕМЛЕКЕТІ деп атайтын боламыз» деді. Мұхаммед (с.ғ.с) пайғамбарымыздың хадисінде «Ей, пендем, мен сенің әрқайсыңа өзіңе лайық түр бердім, тіл бердім, діл мен дін бердім» делінген. Қазақтың тілімен, ділімен, дінімен өмір сүретін ұл, қыз тәрбиелеуіміз керек. Халқымыздың қаймағы бұзылмаған шағында қазақтың кең даласында бірде-бір түрме, бірде-бір қарттар мен балалар үйі болмаған. Біз осындай ізгілікті ортаны, ата дінімізді сақтау, қазыналы тілімізді тұтыну, өміршең дәстүрлерімізді қазіргі кезеңге бейімдеу арқылы қалыптастыруымыз қажет болады. Сонда біз күнделікті қоғамда болып жатқан келеңсіз жайттардың алдын аламыз. Бұл отбасына да, қоғамдағы еркек пен әйелдің рөліне де байланысты мәселе. Жақсы тәрбие, ізгілікті орта әр адамның өз борышын, парызын, міндетін ұғындыруға игі ықпал етеді. Меніңше, отбасындағы көптеген келеңсіздіктер осындай өмірлік құндылықтарды сезінбеуден белең алады. Мәселен, өз ұрпағына жауапкершіліксіз қарайтын кейбір еркектер бар. Өкінішке қарай, ондай еркектердің ұсақталып кеткені соншалық, бір қалада, бір ауылда тұрып, күнкөріс көзін тауып отырып, өзі дүниеге әкелген баласына алимент төлемейді. Бұл жігіттердің төмендеп кеткенін көрсетеді. Алланың адамға беретін ең үлкен сыйы, аманаты – ұл мен қызы. Сол аманатқа қиянат жасамау керек. Қазақ «жетімін жылатпаймын, жесірін қаңғытпаймын» деп, отағасы қайтыс болса, оның әйел, бала-шағасын сол үйден жібермеген. Қазір көзі тірі балаларын тастап кету – үлкен қасірет. Ал екі әйел алудың жауапкершілігін мойнымен көтеруге бүгінгі жігіттер дайын ба? Пайғамбарымыздың бір хадисінде: «Сендер некесі адал болған әйелдердің екеу, үшеу, төртеуіне үйлене беріңдер. Егер олардың арасында әділдік ете алмаудан қорықсаңдар, онда бір әйелге үйленіңдер!» делінген. Яғни әділдік ете алмау деген не? Ерлер үшін көп әйел алу – парыз емес, бірақ рұқсат етілген нәрсе. Бірақ көп әйел алу үшін олардың бәріне бірдей материалдық әрі моральдық жағдай жасау керек. Мен «Дәмелі» деген бір шығарма оқыған едім. Ер-азамат өзінің әйелдеріне баратын күндерінің кестесін жасап қояды. Бұл кесте ешқашан бұзылмайды. Ал кестеден бір күнді артық алу үшін күндесіне «Мен саған бойымдағы бүкіл алтынымды берейін, бүгін кезегіңді маған бер» деп сұранады. Бұл – моральдық тұрғыдан айтылатын нәрсе. Ал материалдық тұрғыдан қалай? Қазір екінші әйел алған ер-азаматтар көбіне бірінші әйелдеріне қарамайды. Бұл неден болады десек, ондай адамның екінші әйелге үйленуі ұрпақ көбейтумен, шаңырағын кеңейтумен байланысты болмаған. Ол – көрсеқызарлықтан басталған қадам. Жас кезінде үйленіп, ұрпақ сүйіп отырған жарын, бәлкім, жасырақ, бәлкім, әдемірек екінші біреуге айырбастай салу – балаларының болашағын ойламау, Құдай қосқан алғашқы некелі жарының тағдырына немкетті қарау. Пайғамбарымыздың хадисінде «Егер сендердің біреулеріңе әлдебір әйел ұнап, көңілі ауса, дереу өз әйеліне барып ләззат алсын. Өйткені бұл оның көңілдегі құмарлық сезімін басады» деді. Жүрек жылуын өз әйеліне сыйлау арқылы өз әйелін сұлуландырады, жасартады. Анасына қарайламаған әкені балалары сыйлар ма екен?! Балалар осыдан соң әкесінің орайсыз әрекетінен қоғамға өкпелі болып өсуі де мүмкін ғой. Ол балалар қандай тәрбие алып шықпақ, ержеткенде кім болмақ, ер-азаматтар осы жөнінде ойланғаны абзал. Кейбір ер адамдар үш-төрт баласын әйеліне тастап кетіп, бай әйелдерге үйленіп алған. Сондайлар туралы Әділет департаменттеріндегі сот орындаушылары кейбір алимент төлемей жүргендер көшеде қымбат көлік мініп, зәулім үйлерде тұрады, бірақ құжат бойынша қолдарында бір мүлік жоқ, сондықтан өндіре алмаймыз дейді. Ер азамат үйленгенде оның жүгін, жауапкершілігін көтеруге даяр болуы керек. Шама келгенше, баланың көңіліне қаяу түсірмеу керек. Бар сыйын Алланың берген ұл мен қызына арнауы керек. Жалпы, отырып қалған 400 мың қыздың мәселесін екінші әйелмен шешем деу дұрыс емес, негізі, қоғамдағы ер-азаматтардың түрмеге түспеуіне, нашақорлық пен ішімдікке құмартпауына, өмірден жоғалып кетпеуіне жол бермеуіміз керек. Біз әрбір адамды қоғам мүшесі ретінде сақтайтындай қоғам құруымыз керек. Мұны қамтамасыз ететін заң қабылдап, соны орындауымыз қажет. – Оразкүл апай, сіз әрі карьера жасап үлгергенсіз, әрі отбасына зор мән бересіз. Бес баланың анасысыз. Қазіргі қыздарға бәрін үлгеру үшін нендей кеңес берер едіңіз? – Біздің халқымызда: «Жол мұраты – жету, қыз мұраты – кету» деген жақсы сөз бар. Алла тағала ұлға да, қызға да шексіз еркіндік бермеген. Әркімнің өзіне лайық міндет-парызы бар. Алла тағаланың әйелге берілген міндеті – отбасын құрып, дүниеге бала әкелу. Сондықтан бізге Құдай қыз берді ме, оған кішкентайынан дұрыс тәрбие беруіміз керек. Қазір қыздың құлағына құятын біздің басты әжелік, аналық сөзіміз – «сен қызсың, болашақта біреудің жары, біреудің келіні және біреудің анасы боласың» деген өсиет. Кез келген қазақ, оған Алла тағала қыз берді ме, осы үш міндетті құлағына сіңірсе деймін. Бүгінде кейбір қыздар алғаш келін боп түскен жерінде көп нәрсеге шыдамайды. Ол өз үйінде көше сыпырмайды, төсек жимайды, тамақ істемейді. Ал келін боп түскен соң, бәрін істеуі керек. Мұны ол құлдық сияқты қабылдайды. Бұл құлдық емес қой, бұл – оның міндеті. Баяғыда бір бойжеткен қыздан қонаққа келген бір үлкен кісі сұрапты: «Балам, не ел боласың?» депті. Сонда ақылды қыз әке-шешесі әбден құлағына сіңірген соң: «Аға, не ел болатынымды өзім де білмей отырмын» депті. Қазақ атам заманнан қызды қонақ ретінде тәрбиелеген. «Сен бұл үйде қонақсың, сенің қай үйдің адамы болатыныңды бір Алла жазады» деп тәрбиелеу керек. Тұрмысқа шыққан соң, қыз бала оған біреудің үйі деп қарамай: «Мен өз үйіме келдім, өз отанымды енді таптым, мені көркейтіп, көгертетін, керегесін кеңейтіп, шаңырағын биік, босағасын берік ететін осы үй» деп қарау керек. Менің әжем, жатқан жері жәннат болсын, – Рысбала деген кісі еді, анам – Кәден. Төрт ұлдың ішінде бір қызбын. Бірақ маған олар: «Сен біреудің келінісің, біреудің жарысың» деп, кішкентайымнан құлағыма сіңдіріп отырды. Кесте тігіп отырып, кестеміз дұрыс болмай шықса, қалай жақсы көрсе де, инені қолымызға тигізген. Құрағымыз дұрыс шықпаса, тігіп отырған көрпеміз дұрыс шықпаса, талай жазалаған. Әжем талапшыл еді. Сондықтан біз тұрмысқа шыққанша, құрақ көрпе құрауды, кесте тігуді, киім жамауды, сиыр саууды, тамақ істеп, нан пісіруді, әйтеуір, бәрін-бәрін үйреніп шықтық. Келін болып түскен соң, бір аптадан кейін «өз үйіме келдім ғой, оның кең болғанын қалаймын» деп, жолдасым Жора Тойлыбайұлы екеуміз кірпіш құйып, бір бөлме қосып алдық. Сарыағаш ауылына келін боп түстім, ол жақта аула өте кең болады. Соны келін ерте тұрып, таңертең сыпыруы керек. Алматыдан екі жолдас қызым менімен бірге барды. Сонда қыздардың алдында намыстанған мен жоқ. Өз үйім ғой деп, есіктің алдын сыпырдым. Сиыр саудым. Сондықтан қыз балаға сенің нағыз өркендететін үйің – ана жақта деп тәрбие беруіміз керек. Күйеуіңмен ақылдасасың, ата-енең қанша немере көргісі келетінін айтады, әйтеуір, карьера жасауға асықпай тұрып, балаларды өмірге әкеліп алу керек. Баланы асырау – ер-азаматтың міндеті. Құдай қаншасын нәсіп етсе, сонша сәбиді дүниеге әкелу керек. Жатқан жерлері жәннат болсын, менің екі енем, аттарын атайын, тірі кездерінде айтқан емеспін. Үлкен енемнің аты – енемнің әпкесі Әсел, сол аттас қыздармен жұмыс істесем Балым деп алам, енем – Ұрлыхан апа тұрды. Ешқайсысын ене деп атамадым, апа деп өттім. Менен бұрын үш ұзатылған қайын әпкем болды. Үшеуі де маған қызғанышпен қарайтын, апаларым мені үшеуінен де жақсы көрді. Олар: «Неге келіндеріңді жақсы көресіңдер?» десе, «Сендерден не пайда көріп отырмыз?» дейді. Екеуі маған «Сен біздің ғана келініміз емес екенің көрініп тұр, бірақ айналайын, сені жұмысыңнан қалдырмаймыз, тек бізге бала туып бер!» деді. Бірінен кейін бірін туып алдық. Енелерім үлкен қызымызды ұзатқан соң, дүниеден қайтты. Оған дейін ұлдарым ержетіп, қыздарым бойжетіп қалды. Жұмыс істеймін деген әйел алдымен ерте тұрмысқа шығып алады, содан кейін ата-енемен бірге тұратындай жағдай жасайды. Мен балаларымды балабақшаға да берген жоқпын. Ол кезде декреттік демалыс – 56 күн болатын. Бес баланы дүниеге әкеліп, 56 күннен кейін бірден жұмысқа шығып тұрдық. Кенже қызым дүниеге келгенінде, мектеп директоры болып жұмыс істедім. Ешқандай қиындық көрмес үшін ата-енемен бірге тұру керек. Келіндерге айтарым, сен мәңгі келін боп жүрмейсің. Қазір келінсің, 20 жылдан кейін ене боласың. 20 жылдан кейін келінің саған қандай қызмет етсін десең, қазірден бастап ата-енеңді сыйла, қызмет ет. Жаратушының бізді бақылауы зор: ата-енеңе не істесең, жақсылық-жамандығымен бәрі де өзіңе тура солай қайтып келеді. Сондықтан келіндер мәңгі жас боп тұрам, кемпірлер сияқты болмаймын деп ойламауы керек. Келіндер өз әке-шешесіне қандай кешірім, мейіріммен қараса, ата-енесіне де солай қарауы тиіс. Сондықтан мен осыны үйреткен әжем мен шешеме алғыс айтамын. Өзім де қазір келініммен тұрып жатырмын. Ең рахаты – немерелеріңмен бірге тұру. – Сіз қазақ қоғамы үшін өте маңызды дүниелерді айтып отырсыз. Жалпы, ата-әже институты мен ене институты қаншалықты қазақ қоғамында өз дәстүрімен сақталып отыр деп ойлайсыз? – Ауылдық жерлерде өте көп сақталған. Тәубе, қазір қалалық жерлерде де осы дәстүрді сақтап қалған көп отбасыларды жақсы білемін. Елбасы да қазақ мемлекеті болайық деді ғой. Мен бұл сөзге шаттана қуанып жүрмін. Қазақ болу деген не? Бұл баяғы өзіміздің қазақы ділімізбен, тілімізбен, болмысымызбен өмір сүру деп ойлаймын. – Қазақстанда қаншалықты ұлтшылдар саяси карьера жасай алады деп ойлайсыз. Соңғы кезде тіл мен дін, діл мәселесін шыр-пыр боп көтеріп жүрген аға-апаларымызды «ура-патриоттарға» балап, мазақ ету үрдісі белең алып бара жатқан жоқ па? – Жалпы, қоғамда халық қолдайтын азаматтар бар. Мәселен, Тілдерді дамыту басқармасы Мұхтар Шахановпен Конгресс-холда кездесу өткіздік. Кездесуге екі-ақ күн қалғанда, хабарландыру бердік. Конгресс-холдың іші мен сырты халыққа лық толды. Кездесуде, әсіресе, жастар Мұхаңның жан-жағында тұрып, суретке түсіп, сұрақтарын қойып жатыр. Ал мұны түсінбейтіндер, өкінішке қарай, билік пен байлықты ұстанған азаматтар. Олар өз ана тілін білмейді. Осы кемшілігін жөндеудің орнына, тіл туралы айтқан адамды «ура патриотқа» балап, көшеде айқайлап жүрген адамға теңейді. Шын мәнінде, Шаханов көтеріп жүрген мәселенің әлі де шешілмегені жасырын емес. Сондықтан олар өз кемшілігін мойындауы керек. Президент 2006 жылы да «қазақ қазақпен қазақша сөйлесін» деді. Билікте, ұлттық компанияларда жүрген қазақ жастары өз тілін ағалары талап еткендей біліп алса, бұдан ұтпаса, ұтылмас еді. – «Қазақтың 40 пайызы тіл білмейді» деген жалаң түсінік кеңестік заманнан қалған. Олар бұл сөзді орыс мектептерін көбейту үшін қолданғаны белгілі. Бүгін бұл керітартпа сөздің жоғары мінберлерден айтылуы тарихи әділетсіздік емес пе? – Шын мәнінде, сол заманда қазақтың 40 пайызының тіл білмегені рас. Қазір өз елімізде 70 пайыз қазақ болсақ, соның 2-ақ пайызы тіл білмейді. Бірақ сол тіл білмейтін 2 пайыз қазақтың көпшілігі билікте жүр! Сондықтан тіл білмейтіндер саны көп сияқты көрінеді. Шын мәнінде, қазақ тілін білмейтін қазақтың саны небары 2 пайыз! Мұны алаштанушы ғалым Диқан Қамзабекұлы зерттеулерге сүйеніп айтқан болатын. Бұл біраз жыл бұрын айтылған нәрсе. Қазір тіл білмейтіндер саны бұдан да азайған болуы керек. Ал жалпы халық жоғарыдағы шенеуніктерге қарап, көп адам білмейді екен деп ойлайды. Бұл – қате түсінік. – Елімізде тұрмыстық зорлық-зомбылық, әйелдер мен балаларды ұрып-соғу фактілерінің көбеюі президенттік деңгейде көтерілді. Балалар мен әйелдердерді қорғау мәселесіне көңіліңіз тола ма? – Өкініштісі, біз ерлерді отбасын құру үшін дайындамаймыз. Ер-азамат әйел алған соң, мен оны толық асырап, бар жағдайын жасаймын, туып берген балаларын өсіріп-өндірем деуі керек. Бұл – Алла тағаланың ерлерге берген міндеті. Ер болдың ба, әйелің мен бала-шағаң болуы міндет. Асыл дінімізде «Үйлену пенделер үшін пайдалы. Үлкен мақсаттарға бастайтын, Алла тағала жолға қойған ұлы да берекелі келісім. Үйленудегі негізгі мақсат екеу: ұрпақ сүю және харамнан сақтану» дейді. Әйел деген кім? Әйел – ең алдымен, сенің анаң, сенің қарындасың. Қалайша анаңа, не қарындасыңа сөз тигізесің? Бұл – имансыздықтың, әлсіздіктің белгісі. Ақыл жетпеген жерге жұдырық жұмсау – ерліктің, күштіліктің белгісі емес. Ақылды, мәдениетті, күшті еркек ешқашан адамға қол жұмсамайды. Өзі таңдап алған жарына, тіпті қол жұмсамауы керек. Жалпы, ер-азаматтардың әйелге деген көзқарасы, қатынасы оның өз дәрежесін де, сонымен бірге біздің елдің, ұлттың мәдени деңгейімізді де көрсетпек. – Елімізде ажырасу саны 8 пайызға өсіпті. Ажырасу фактілерінің көбеюіне не себеп? – Оның басты себебі – өз дініміз бен ділімізден алыстау. Бұл жастардың отбасын құруға дайын еместігінен де болады. Оңай үйленеді, бірақ кейін отбасындағы өз міндеттерін жете түсіне алмайды. – 8 наурызда сізге берілген ең қымбат сыйлық не еді? Әрине, сыйлықтың бағасы жөнінде айтып отырған жоқпыз… – Менің жасымдағы әжелер үшін ең қымбат сыйлық – немерелерінің құттықтауы. Менің немерелерім бүгіннен бастап, кешке өздерінше менен тығылып, сурет салып жүр. Өз қолдарымен неше түрлі гүл жасайды. Мереке күні немерелеріміз: «Апа, әже, мерекелеріңіз құтты болсын!» деп, гүл сыйлап, бір-бір тақпақтан айтып береді. Бұдан артық сыйлық жоқ. Қазір немерелерім үлкен жұмыстың үстінде жүр. Біреуі сурет салып, енді бірі тақпақ жаттап жатыр. Әйтеуір қолынан не келсе, соны істеп, маған және өз шешелеріне сыйлық жасайды. – Президентке Жаңа жылға қатысты сұрақ қойылғанда, ол мұның небәрі әдемі күн екенін, қазақ үшін жыл басы – Наурыз бола беретінін айтқан. Жалпы, Наурыздың маңызы арта түсу үшін не жасау керек? – Елбасының дуалы аузынан осындай сөздердің шыққанына өзім қуандым. Алла қалады ма, әйтеуір, жыл сайын Жаңа жылдың рөлі әлсіреп барады. Биыл қарсаңында қаралы күн жарияланып, тіптен жаңа жыл тойланбады десе де болады. Сондықтан біз өз тілімізде сөйлеп, әз Наурызды жыл басы ретінде тойлайтын кез келеді деп ойлаймын. Наурызды тойлау әр отбасынан басталуы керек. Әр отбасы қазірден бастап ескі-құсқыдан тазарып, көктем шығып кеткен жерлерде үйін әктеп, ағаш отырғызып, бұлақтың көзін ашып, біреумен өкпелеген болса, кешірім сұрасып, осындай қазақтың әдемі салт-дәстүрін қайта жаңғыртуы керек. Ренжіскен, өкпелескен жандар болса, Ұлыстың ұлы күнінде қариялар оларды қайта жарастырып, табыстырып, жақсылық жасағаны дұрыс деп ойлаймын. Мен осындай Наурызды көргім келеді. Адамның ұлылығы жұдырықтай жүрегіне адамға деген махаббат, құрмет, мейірбандық сезімдерін сыйдыру, жалпы, бар қазақты, адамзатты сүйсе, ешкім ешкімге ренжімесе, кемшілігін айтса, дұрыс түсінсе деймін. Ұлт үшін керек нәрсеге ұйысып, бір үйдің баласындай болатын жағдайға әкелетін осы Наурыз. Ендеше, Наурыздың мерекелік сипатына ізгілік шараларын көбірек сыйғызған жөн! – Сұхбатыңызға рақмет!
Әңгімелескен Кәмшат ТАСБОЛАТ
|
http://www.aikyn.kz