Байтұрсын ӨМІРБЕКОВ, Қазақстан Суретшілер одағы басқармасының төрағасы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, профессор
– Бейнелеу өнері жайлы әңгімемізді әуелі Суретшілер одағының биыл тойлануы тиіс 80 жылдық мерейтойынан бастасақ дұрыс болар деп ойлаймын…
– Жалпы, бейнелеу өнерінің бірден-бір жанашыры, жоқтаушысы, екіншіден, бейнелеу өнерін өнер ретінде дүниеге келтіріп жүрген шығармашыл дарынды азаматтардың кәсіби ұйымы ретіндегі мемлекетіміздегі жалғыз қоғамдық бірлестік – осы Одақ. Жанашыр, жоқтаушысы деп отырғаным, осы өнердің өсіп-өнуіне жүйелі бағдарлама жасап, жас таланттардың жолын ашуға, білімін жетілдіруге, өнер тарихы, теориясы мен сыны жайлы зерттеулер, басылымдар ұйымдастыратын да – осы Одақ. Ал кәсіби ұйым ретінде Одақ заманға сай шығармашыл азаматтардың құқығын қорғау, әлеуметтік жағдайларына көмек көрсету, өнерлерін насихаттау мен ынталандырудың жолдарын, мүмкіндіктерін қарастырады. Сондықтан бүгінгі таңда біз мемлекетімізде осы Одақтан басқа ондай құрылым көрмей жүрміз. Тек соның шаңырағын шайқалтып алмай, 80 жылдық өмірін одан әрі ұзарта берудің амалын іздегеніміз дұрыс болар.
1990 жылдардың соңы барлық облыстарда Суретшілер одағының бөлімшелері құрылуымен және көптеген жас талантты суретшілердің мүшелікке өтіп, молайған кезі. Суретшілер одағы бұл кезде материалдық базасы кемелденген үкімет пен қоғамдық қарым-қатынаста құрмет пен марапатқа ие, министрлік дәрежесіндегі ұйым болды. Алда үлкен саяси-әлеуметтік өзгерістер күтіп тұрды.
1990-1995 жылдар аралығы қоғамдағы түбегейлі бетбұрыстар мен саяси ахуалдар Суретшілер одағын да есеңгіретіп, нарықтық экономикада қай бағытта, қандай амалдар жасау керек екенін біле алмай, ұрынып қалған тұстары көп болды. Акционерлік қоғам құрғандар ұтамыз деп, ақыры жаппай жекешелендірудің қызығына түскен басшылар «көркемсурет қорын», «өндірістік-көркемсурет шеберханасын» таратып, Алматыдағы жеті қабат шеберханаларды жекешелендіріп тынды. Облыстардағы дүние-мүлік те қолды болып, жергілікті билік тартып алғаны бар, айырылып қалғандары бар. Қысқасы, бүгінгі күні облыстардағы бөлімшелерде қалған мүлік бірен-саран.
Әбүйір болғанда осындай қиын-қыстау кезеңдерден өтіп, талас-тартыстың соңынан Қазақстан Суретшілер одағы қоғамдық бірлестік ретінде сақталып, өз ісін жалғастырып келеді.
– Ендігі әңгімені Одақтың XVІ съезінен кейінгі өмірінен айтсаңыз деймін. Себебі өзіңіз араласып жүрген ортаның тыныс-тірлігін айтсаңыз сенімдірек қой.
– Қазіргі есеп бойынша, Одақ мүшелерінің республика бойынша барлық саны – 980 адам. Олар филиалдар мен дербес заңды құқықтағы ұйымдарда тіркелген.
Бүгінгі таңда Суретшілер одағы
1000 м² жуық жылжымайтын мүлкін жалға беру арқылы түскен қаржыға жұмыс жүргізіп келеді. Сонымен қатар шаруашылық ұйымдастыру, жарна және ақылы қызмет көрсету сияқты қаржы көздері бар. Әрине, бұл тек Одақтың ұйым ретінде өмір сүруіне ғана мүмкіндік беретін қаржы.
Енді Суретшілер одағының соңғы съезден (2009 ж.) кейін атқарған біраз шараларының негізгілерін ғана айта кетейін.
Соның алғашқысы 2009 жылы 300-ден астам суретшілер мен өнертанушылардың басын қосып, республикалық «Қазақстан суретшілерінің бірінші форумын» өткіздік. «Өнер дағдарысқа қарсы. Инвентаризациялау» деп аталатын форумның мақсаты соңғы жылдардағы өнер өрісін бағдарлау, оның жалпы дүниежүзілік көркемсурет үдерістеріндегі орны мен кәсіби деңгейін анықтау еді. Форум осы заманғы бейнелеу өнерінің барлық түрін қамтыған үлкен көрме, шеберлік сыныптар, ғылыми-практикалық халықаралық конференция, «Таңбалы тас» табиғи қорығына бару және оқу орындарында кездесу сияқты бірнеше шаралардың басын қосқан өте пайдалы жиын болды.
2010 жылы «Еуразия Еділден Ертіске дейін. Қазіргі заман образдары» атты халықаралық симпозиум өткіздік. Оған төрт жақын шетел – өзбек, қырғыз,
түрік және тәжік ағайындармен қоса, Германия мен Австриядан суретшілер қатынасты. Мұның мақсаты – әр елдің суретшілерін араластыра отырып, біздің елдің тақырыбына шығарма жасау қайсысына болса да пайдалы және кәсіби шеберліктерін шыңдау. Симпозиум қорытындысы, суретшілер, өнертанушылар мен оқу орындарының студенттері қатынасқан дөңгелек үстел және екі үлкен көрмемен аяқталды. Ә.Қастеев атындағы өнер музейіне ең таңдаулы суреттерді тегін бердік.
2011 жылы Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығына арналған ең үздік шығармаға байқау жарияладық және 20 жас талантқа арнап пленэр – табиғат аясында сурет салуды өткіздік. Байқаудың қорытындысы бойынша, әуелі Алматыда, содан кейін Астанада үлкен көрме өткіздік. Жеңімпаздар марапатталып, ақшалай сыйлық берілді. Тағы да өнер музейіне шығармалар бердік.
Осы шаралардың бәріне қол жеткізгеніміз Мәдениет министрлігінің ең үздік әлеуметтік жобаларға жарияланған байқаудың қызмет көрсетуіне қатынасып, жеңіп алуымыз себеп болды.
Сонымен қатар Тұңғыш Президент қорының демеушілік көмегімен жас суретшілердің екі жыл қатарынан пленэрін өткізуге мүмкіндік алдық.
Мәскеу қаласында орналасқан Халықаралық Суретшілер одағы конфедерациясымен тығыз байланыс жасау да көп нәтиже беруде. 2012 жылы еңбегімен көрініп жүрген екі суретші «Сенеж» шығармашылық базасында бір айдай уақыт жатып, еңбек етті. Барлық қаражатын Конфедерация өтеді.
2012 жылғы желтоқсанның 24-і күні Мәскеуде ашылған «Ұлттар өнері» атты көрмеге қатынастық. Оған бізден 30 суретші өз еңбектерін қойды. Сонымен қатар биылғы жылы Суретшілер одағының құрылғанына 80 жыл толуына орай Конфедерация өз қаржысына «Қазақ өнері» атты үлкен альбом шығарып беретін болды. Және бір қол жеткізген келісіміміз – Астанада жаңа салынып жатқан музейге Конфедерация қорынан шығармалар сатып алуға, олардың біразын сый ретінде беруге уәде алдық.
Өткен 2012 жылы 5 суретшіні Арменияда өткен «Армян палитрасы» атты пленэрге жібердік, тағы 5 суретші «ТЮРКСОЙ» жобасымен Елабұға, Анкара және Мешхет қалаларында болып қайтты. Әрине, бұл шаралардың бәрі демеушілердің арқасында іске асты. Сонымен қатар Суретшілер одағының сайты ашылды, кітаптар шығардық, Қазақстанның халық суретшісі Х.Наурызбаевқа көше атын беріп, зиратына ескерткіш қойдық.
– Бірнеше жылдан бері біздің байқауымызша бейнелеу өнеріміздің мәні мен сапасының жағдайы өрге баспай тұр. Мұның басты себебі тікелей жанашыр ұйым – Суретшілер одағының шалажансар күй кешуінен бе? Әлде, басқа ешбір мекеменің не мемлекеттік болсын, не қоғамдық болсын бейнелеу өнерінің өркендеп дамуының проблемаларымен айналыспайтынынан ба?
– Білім және ғылым министрлігінің құзырындағы университет, академия және басқа оқу орындары тек кадр дайындаумен ғана айналысады. Оның өзінде тек факультет, кафедра, бөлімше сияқты әлсіз, өлместің күйін кешіп жатқан ұйымдар, тек Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінің базасы жақсы. Жалпы саны елуден асатын осындай республикалық оқу орындарында азғантай халқы бар мемлекетімізге қанша суретші немесе дизайнер керек екенін ойлап, сараптап жатқан жан жоқ, тек қаржы көзі ретінде ғана ашылған мамандықтар, топырлатып диплом беріп жатыр. Сондықтан да ол оқу орындарында шығармашылық байқау деген, талант іздеу деген атымен жоқ. Кім келсе, кім ақша төлесе, сол суретші болады. Осыдан кейін сапалы білім, саналы да талантты маман қайдан келсін?!
М.Әуезов атындағы әдебиет және өнер институтының «бейнелеу өнері» бөлімі тек ғылыми-зерттеулермен ғана айналысады. Басқа үдерістерге қатысы жоқ. Соның өзінде өнертану ғылымының шекесі қызып тұрғаны шамалы. Әсіресе, қазақ тіліндегі әдебиеттер, зерттеулер мен сын мақалалар жоқтың қасы.
Мемлекетіміздің маңдайындағы жалғыз Ә.Қастеев атындағы өнер
музейінің өз міндеті мен іс-шаруасы бар. Әйтеуір, әбүйір болғанда, осы музейіміз қай жағынан айтсаңыз да көңілге тоқ, көзге көрім. Анда-санда өтетін үлкен көрмелерімізге мекен болып, кәсіби деңгейде экспозициялық мәдениетті сақтап тұрған үлкен шаңырақ. Бірақ ол да бейнелеу өнерінің проблемаларын өз мойнына ала алмайды.
– Сондықтан бірінші кезекте Суретшілер одағының дұрыс жұмыс істеуін жолға қою керек дейсіз ғой…
– Әрине! Себебі басында айтқанымыздай, бейнелеу өнерінің сала-саласы бойынша, кәсіби шығармашылық және суреткер проблемаларымен айналысу тек кәсіби одақтың ғана қолынан келеді және ол соған мүдделі. Ал Одақтың бүгінгі ахуалы ол талапқа сай келмейді. Кеңес дәуіріндегідей аяқтан тік тұрып кететін қаржы-экономикалық құрылым құрдымға кеткен. Кеңестік кезеңде идеологиялық машина колхоз-совхоздарға көрнекі үгіт, клуб жұмысы, т.б. тапсырыстар беруге мәжбүрлеп отыратын. Енді ондай жоқ. Бұл жағынан өзбек ағайындардың тәжірибесі көңілге қонарлық.
Суретшілер салатын картиналарын өздері сатып, еркін өнер – шығармашылық базары пайда болды. Осылай кете берсе қазақ бейнелеу өнері болып қалыптасып, кейде мектеп дәрежесіне көтеріліп қалған сурет өнері тоз-тозы шығып, көркемөнерпаздар, әуесқой суретшілікке дейін төмендеуі мүмкін. Сондықтан байқаулар мен тапсырыстар, симпозиумдар мен биенналелер суретші қауымға ұдайы сілкініс әкеліп отыруы керек. Осының бәрі Суретшілер одағының, оның облыстық филиалдары мен бөлімшелерінің жұмысы болар еді, егер тиісті шаралар қолданылса.
– Бұл үшін Суретшілер одағына тұрақты қаражат көзі – көмек керек емес пе?
– Ол көмекті көрсете алатын – Мәдениет және ақпарат министрлігі. Жыл сайынғы ең үздік әлеуметтік мәні зор жобаларға жарияланатын байқау бар. Яғни ақша бар деген сөз. Сол байқау аясында шығармашылық одақтардың әлеуметтік-мәдени статусы басқалардан ерекше екенін ескере отырып, сатып алу заңының «өнімді бір жерден сатып алу» әдісімен шартқа отырып, 15-20 миллион теңге көлемінде жыл сайын қызмет көрсетуге тартып отырса, проблемалар бірте-бірте шешімін табары сөзсіз. Суретшілер одағы ондай мүмкіндік болса, жыл сайын екі-үш жоба дайындап, пайдалы әсері бар әлеуметтік шараларды бейнелеу өнерінің игілігіне іске асырған болар еді.
Тәуелсіз мемлекетіміздің экономикалық және әлеуметтік қарқынды даму үдерістерінің көлеңкесінде бейнелеу өнері қалып қойғандығына бірнеше мысал келтірейік. Әріптестер ренжімесін, дегенмен:
Жылына бірнеше халықаралық кинофестивальдар, әншілер байқаулары, пионистер мен скрипкашылар байқауы, театр фестивальдары өтіп жатқан Қазақстанда бейнелеу өнерінен бірде-бір республикалық байқау өткен жоқ. Жүлде, марапат берілген жоқ. Тек 2011 жылы ғана Суретшілер одағының ұйымдастыруымен республикамыздың 20 жылдығына арнап ең үздік бейнелеу өнері шығармаларына байқау жарияладық. Мәдениет министрлігінің әлеуметтік жобаларға жариялаған байқауынан жеңіп алған едік.
Жастарға арналған «Шабыт» байқауын айтпай кетуге болмас. Астана қаласы әкімшілігінің ұйымдастыруымен өтетін байқау барлық өнер саласын қамтиды, соның ішінде бейнелеу өнері де бар. Жас суретшілерді қолдау шарасы ретінде бүгінгі күні сол байқау жақсы, бірақ бүгін көрдік – оның да сапасы төмендеп кеткен.
Жақында мен көрші Ресейдің Ульянов қаласында суретшілерге арналған «Пластов күзі» деп аталатын халықаралық байқаудың қазылар алқасына қатынасып келдім. Ол байқау жыл сайын өтеді екен. Негізінен, ресейліктерге арналған. Бірінші орны төртеу, әрқайсысы 1 миллион рубль, яғни 5 миллион теңге. Барлық аталымы – 14 орын. Облыс губернаторы келесі жылы сыйлық көлемін тағы да көбейтетіндігін айтып отыр.
Бізге осындай республикалық, тұрақты өтіп тұратын бір байқау керек екенін 3-4 жылдан бері айтып та, жазып та келеміз. Биыл Мәдениет министрлігі «Тәуелсіздік толғауы» атты байқауға бейнелеу өнерін қостық деді. Енді оған ұзағынан болсын деп отырмыз.
Ал байқау неге керек? Байқау өнер шығармаларының сапасын көтеру үшін, суретшілердің ынта-жігерін, шабытын шыңдау үшін керек. Сөйтіп, өнерге өсу, даму үдерісін әкелетіндігін бәріміз жақсы білеміз.
– Қоғамның мәдени өмірінде өнер шығармаларына тапсырыс беру деген үрдіс бар. Драмалық, музыкалық, поэзиялық, т.б. салалар бойынша тақырыбын белгілеп, мәселен, «Астанаға» арналған әндерге, «Абылай хан» операсына, тағы сол сияқты тапсырыс беріліп жатады. Сурет өнері тарихында да ең керемет шығармалар тапсырыс бойынша орындалған. Микеланджелоның «Сикстин капелласы», Гояның портреттері, Карл Брюловтың «Помпейдің соңғы күні», тағы басқалар. Бұл жағынан не айтасыз?
– Біздің елде суреттен басқа өнер салаларына тапсырыс барда бейнелеу өнері тағы шет қалады. Біздің айтып отырғанымыз, мемлекеттік тапсырыс. Себебі үлкен әлеуметтік, тарихи-танымдық тақырыптағы картиналар өзінен-өзі пайда болмайды. Әсіресе, мына біз өмір кешіп отырған нарықтық экономика кезеңі әлі жалпыхалықтық игілікке айналмай тұрған сәтте суретші тек қарапайым халық тұтынатын арзан салондық шығармалар жасайды. Мәселен, Алматыдағы «Арбат». Олар табиғат көрінісі, әдемі жан-жануар, ақ боз ат сияқты өтімді дүниелерді салып ас-суын ажыратады. Жұрттың көбі үйге әшекей ретінде іліп қоятын суретті көп жұрт өнердің кереметі екен деп ойлайды.
Соңғы 15-20 жыл аралығында Ә.Қастеев атындағы өнер музейіне бірде-бір үлкен үнді туынды алынған жоқ. Өйткені ондай шығарма дүниеге келген жоқ. Себебі қажеттілік жоқ. Тапсырыс жоқ. Ондай шығармаларға кім тапсырыс беруі керек? Біздің ойымызша, мемлекет.
Еліміз кеңес өкіметінің құрсауынан шығып, жиырма жылдан астам егемен өмірінде тарихи-әлеуметтік маңызы орасан үлкен оқиғалар мен кезеңдерді басынан өткеріп жатыр. Соның қайсысы бейнелеу өнерінің шығармаларынан көрініс тапты? Желтоқсан көтерілісі немесе тәуелсіздік декларациясы, Астананың астана болуы сияқты керемет тақырыптар үлкен эпикалық картиналарға арқау болуы керек еді, бірақ олай болмады. Оның орнына асығыс сомдалып, оқыс орнатылған атты-жаяулы ескерткіштер, атын естігенмен, жүзін ешкім көрмеген хандарымыз бен билеріміз, батыр бабаларымыз сап түзеп, мүсіншілерімізге шығармашылық табыс әкелудің орнына тартысқа түсіп, дау-дамай туғызумен келеді. Шынында да олардың бет-әлпеті, дене бітімі қалай болғанына ешкім мән беріп жатқан жоқ. Әйтеуір адам бейнесінде болса болар дегенге ол аруақтар риза болар ма екен? Осыны ойлап жатқан ешкім жоқ сияқты. Кезінде ұлы суретші Ә.Қастеев Амангелді образын жасауға өмірінің он шақты жылын арнап, фотосуреті болмағандықтан батырдың туған еліне барып, көріп-білген елден ауызекі суреттеме жинап, ақыры үлкен туындыны дүниеге әкелген. Ол шығармасы халықтың үлкен ықыласына бөленген.
Қазір болса, кейбір ескерткіштер тұғырынан алынып, қайта сомдалып, бәрібір оңбай келеді. Мұның себебі, таланттың жоқтығынан емес, талғамның жоқтығында. жоспарды уақытынан бұрын орындап, шенді-шекпенді болудың кері, өнерді қолшоқпарға айналдырып, әкімқараның жұмса жұдырығында, ашса алақанында екенін көрсетуде бүгін көзіміз жетіп отыр. Ашық байқау жарияланбай, жарияланса да өздері алдын ала дайындалған адамдарын өткізіп, негізгі мақсат қаржы мәселесі болып, өнердің өресі жайына қала береді. Тіпті ескерткіштер ашылғанда мүсіншінің аты да аталмай қалып жатады. Жақында Қарағанды облысының Нұра ауданында С.Сейфуллинге қойылған ескерткіш туралы «Ц.А.Монитор» газеті жазыпты. Ішінде бәрі бар, ал кім жасағаны жоқ. Осының өзі-ақ бейнелеу өнеріне деген, суретшіге деген көзқарастың айқын көрінісі. Ашығын айтсақ, бұл – суретшіні қорлау. Адам қатарына қоспау. Қоғамдағы орны басқа өнер адамдарына қарағанда төмен тұрғандығының айғағы. Бұл – жалпы, мәдениетіміздің төмендігі, суретшіні етікшіден ажырата алмағандығымыздың салдары. Оны ажырата алмай отырған жаңағы журналист екендігін ойласақ тіпті салымыз суға кетеді.
– Сондықтан не істеу керек?
– Сонау балабақша мен мектептен бастап көркемөнер тәрбиесі мен мәдениетті қалыптастыру керек. Оған үлкен мән бермесек, іске асырмасақ, болашақ жеткіншектеріміздің мінез-құлқы, ой-өрісі шектеулі, қатыгез, мәңгүрт боларына сөз жоқ. Осы мәселе ЮНЕСКО шеңберінде де көтерілгеніне он шақты жыл болды. Жастарды көркемөнер арқылы тәрбиелеу проблемалары осыдан екі жыл бұрын Кореяда өткен ЮНЕСКО конференциясында қаралды. Соған қатынасқан қазақстандық азаматтар да бар. Соның бірі – Алматыдағы Ә.Қастеев атындағы көркемөнер-дизайн мектебінің директоры.
Вашингтон қаласында Ұлттық галерея бар. Маған қатты әсер еткені – оның Америка тарихына арналған шығармалары. Сол сияқты портреттер галереясы да азамат соғысының ардагерлерінен бастап, президенттер мен ұлы тұлғаларының бәрі бейнеленген картиналардан тұрады. Бір қызығы – сол галереяларда өне бойы мектеп оқушыларына сабақ өткізіп жатады. Киносы, компьютерлері, т.б. самсап тұрса да, тарих сабақтарын сол картиналар арасында өткізудің себебі жаңағы тәрбиелік мақсатқа саяды екен.
Біздің ойымызша, бұл – мектепке де, суретшіге де, жасөспірімге де тиімді, мешіт салдырғаннан бірде кем емес, ұлағатты іс.
Астанада жаңа музей ашылайын деп жатыр. Оған да бейнелеу өнерінің шығармалары қойылатын сияқты. Оны қайдан аламыз? Әлде, мүмкін, тапсырыс беріліп қойылған шығар, жоқ әлде
Ә.Қастеев атындағы музей қоры бөліске түсе ме?
ЮНЕСКО-ның қағидаттары бойынша қалыптасқан қоры бар музейлердің жәдігерлерін басқа музейлерге ауыстыруға болмайды делінген. Сондықтан біз де сол халықаралық ұйымның мүшесі болғандықтан, жаңа музейді жабдықтауға сол талаптарға сай іс-әрекет жасағанымыз дұрыс деп ойлаймыз.
– Бейнелеу өнерінің халықпен сұхбаттасатын, рухани-эстетикалық қарым-қатынас орнататын орны, ол – көрме залдары, галереялар мен музейлер. Бұл жағына біздің көңіліміз толмайды. Сіздің ше?
– Бұл да бүгінгі үлкен проблемалардың бірі. Олай болатын себебі ең үлкен мегаполис – Алматыны алатын болсақ, жалғаз Ә.Қастеев атындағы өнер музейінен басқа, осы заманғы көрме-экспозициялық талаптарға жақын келетін мүмкіндігі бар орын жоқ. Көрме-аукциондар дирекциясының залы тұрғын үйдің бірінші қабатында орналасқан. Жекеменшік галереялар болса тұрғын үйлердің 2-3 бөлмесіне жайғасқан кәсіпкерлік тірлік жасап жатыр.
Жақсы көрме ұйымдастыру үшін музейге 2-3 мың доллар төлеп жалға аласыз. Кейде министрлікке хат жазып, «ақсақалымыз еді, апатайымыз еді»
деп ақысыз алатын кездеріміз де болады. Сөйтіп, музейдің өз ісіне, тұрақты экспозиция жасау мен оны насихаттау, ғылыми-зерттеу мен мәдени ағарту жұмыстарына кедергі жасаймыз. Көрме жасаудың осы заманғы үрдісін жақында өткен француз өнерінің экспозициясынан тағы да бір көріп, алдымен қуанып үлкен ләззат алдық, артынан бізге мұндай көрме ұйымдастыру қайда деп жігеріміз құм болды. Сол көрмені дайындауға бірнеше миллион теңге жұмсалған. Әрине, бұл халықаралық көрме ғой.
Біздің проблема – көрме өткізетін орынның жоқтығы. Алматы қаласының әкімі алдыңғы жылы халық алдында есеп беру жиыны кезінде қалалық көрме орталығын салу керек деген ұсыныстарымызды қолдап, 2012 жылы жобалаймыз деп еді. Әлі хабар жоқ.
Алматыда бес үлкен драма театры, бір опера театры, филармония, Казақконцерт залы, Республика сарайы, консерватория залы, тағы басқа кішігірім залдар бар. Яғни артистерге, музыканттарға күнделікті сахнада өз өнерлерін көрсетуге мүмкіндіктер жасалған. Ал Суретшілер одағының жартысы – 450-і тұратын қалада ондай мүмкіншілік жоқ. Суретін жұртқа көрсете алмаған соң суретшінің еңбегі еш болып, жақсы не жаман деген бағасын ала алмай, дағдарысқа ұшырайды. Жақсы сурет салғанның өзінде оны ешкім көрмеген соң қызығушылық та жоқ, қызықтаушы да жоқ, ондай жағдайда сатып алушы да жоқ болатыны белгілі. Ал сонда суретші пақыр немен күн көреді?
– Міне, «Арбатқа» шығу осыдан басталған дейсіз ғой.
– Енді, амалдың жоқтығынан суреттерін көшеге жайып, сауда жасайды. Оны көрген аудандық әкімдер мереке кездерінде біз киіз үй тігіп қойдық, ішіне сурет көрмесін жасаңдар деп бұйрық береді. Ойбай, ана шетелден келгендер күлкі қылады ғой десең де… Міне, сурет өнеріне деген біздің мәдениетіміз осындай, суретшінің шығармаларын көрсетуге киіз үй де жарай береді екен.
Осы мәселеде суретшілерге көп көмек көрсетіп жатқан – жекеменшік галереялар. Олар қолынан іс келетін суретшілерді маңына топтастырып, көрмелерін жасап, сол үшін өз қалауынша суретшілерден жұмыс алады. Бірақ суретшіге жарнама жасап, көпшілікке таныстыру, насихаттау ісін жақсы атқарады. Осындай галереялардың көш басында тұрған – Нұрлан Смағұлов басқаратын «Алма-Ата арт» галереясы. Ол кісінің көрсетіп жатқан көмегі өте үлкен. Меценат деген осы болар. Сондықтан бұған заңды түрде анықтама беріп, өнерді қолдаудағы орнын анықтайтын уақыт жетті.
Біз тек Алматыны ғана айттық, ал облыстардағы жағдай тіпті қиын. Кейбір облыс орталықтарында галереялар бар. Мысалы, Шымкент, Өскемен, Талдықорған, Павлодар, Семей қалаларында. Бірақ олардың жабдықталуына көңіл көншімейді, жұпыны, мамандары жоқ. Сонымен, бізге осы заманғы технологиясы бар (жарық беру, температура ұстау, т.б.) көрме орталықтары керек. Ол, ең алдымен, Суретшілер одағы мүшелерінің тең жартысы тұратын отанымыздың қаржылық және мәдени-әлеуметтік орталығы Алматы қаласында салыну керек қой деп ойлаймыз. Астанада қазір ондай орталықтар бірнешеу болды. Ондай мүмкіндік болмаған жағдайда, кезінде қарыздарын өтеу үшін сатылып кеткен Суретшілер одағының көрме кешенін ел-жұрт болып қайтарып, сатып алсақ та жаман болмас еді.
Тағы бір жанға батып тұрған проблема, ол – бүгінгі жас суретшілердің шеберханаға қолдары жетпейтін уақытқа тап келуі. Шеберханасыз суретші –
үстелі жоқ жазушы немесе роялі жоқ композитор, сахнасы жоқ режиссер сияқты. Қанша талантты болса да ондай жағдайда өз ойын суретші іске асыра алмайды. Жаппай жекешелендіру (приватизация) кезінде Алматыдағы Суретшілер одағының меншігіндегі жүзге тарта шеберхана жекеменшікке, әншейін тиын-тебенге өтіп кеткен. Сол сияқты көптеген облыстардағы мүліктерден айырылып қалған суретшілер қазір опық жеп отыр. Енді оның бәрін қайтару мүмкін емес. Көбісі қайта сатылып, қолдан-қолға өтіп кеткен. Енді, Суретшілер одағы өз бетімен шеберхана сала алмайды, бүгінгі өсіп келе жатқан талантты жастарды шеберханамен қамтамасыз етуге мүмкіндігі жоқ. Сондықтан Алматы мен Астана қалаларының әкімдеріне өтінішіміз мынандай: жас таланттарды қолдау мақсатында 5-6 бір бөлмелі пәтер, не болмаса бөлмелер белгілі бір жобаларын іске асыруға уақытша әкімдердің атынан беріліп отырса, жұмысы аяқталған соң босатып, басқа біреуге беретіндей болса, құба-құп дер едік.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Төреғали ТӘШЕН