АЛТЫНОРДА
Новости Казахстана

 «…Тiрлiкте қашқан қадiрiң, өлгенде ғана бiлiнер…»


Бірде «Нұрлан қайтыс болыпты» дегенді естігенде, «Шығыстан шыққан та­лант­тардың ғұмыры неге қысқа?» деп (Орал­хан Бөкей, Марат Қабанбай), кө­­зіме жас алып, көкірегім қарс айырыла күр­­­сінге­нім рас-ты. Амал қанша, поэ­зия те­ңізінде жел­кенін жел керіп, енді-енді кемеліне келіп жүзе бастағанда, жал­ған дүние жалғандығын танытты. Ар­тына нәрлі өлеңдерін қалдырып, Нұр­ланды алды да кете барды. «Мәңгі­лікке ұла­сатын ұлылық – жалған дү­­ние­ні майша шылқыған жалпақ табаны­­­мен жал­пағынан басу емес, тіпті ілініп-салы­­нып алжығанша жасауда емес, артыңа өш­­­пес із қалдырып, арғымаққа мінгендей асы­ғыс зулап өте шығу, яғни өз өмі­рің­ді оқыс әрі әдемі аяқтату» деп еді жерле­сің, ағаң һәм қазақтың маң­дайына сый­­май ерте кеткен дарынды жазушы Орал­хан Бөкей.

Ораш ағаның айтқаны – ақиқат. Жүз жасау мақсат емес. Ең бастысы – артыңа өшпес із қалдыру. Сенің ізің – тамырлы жырларың.
Тiрiнiң қамын тiрi жер,
Тiрiлер бiрiн бiрi жер.
Тiрлiкте қашқан қадiрiң
Өлгенде ғана бiлiнер.
Өлiнiң қамын тiрi жер,
Жоқтауын салып жүгiнер.
Жоғалтып алған асылы
Айырылғанда бiлiнер, – деп едің бір өлеңіңде.
Рас, біз тірісінде ешкімді елей бер­мейтін өте селқос, самарқау халық­пыз. Тек дүниеден көшкен соң ғана мақ­тап, естелік айтып «асылдың сынығы еді» деп қауқылдасып жатамыз.
Иә, сен дүниеден озғанда қазақ поэ­зиясы қаламынан толағай жырлар төгілген, Алтайдың өр шыңындай өрелі талантты бір ақынынан айырылған еді.
Қоңыр кеште қоңыр
Тау тамсанатын.
Қоңырқай боп өтiптi
Қаншама түн…
Қоңыр iңiр жаныма жақын менiң –
Қоңыр үнмен қырық мың
Ән салатын.
Иә, қоңыр тірлік жаныңа жақын еді. Жыр көшінде салмақты орның бола тұра, «мен сондаймын» деп ешкімге кеуде қақпадың. Қашанда салмақ­ты, сырбаз мінезден таймадың. Жұрт осы бейкүнә, пәк қасиетіңді, әр жолында атан түйе әрең тартар ой жатқан өлең­деріңді сағына еске алар.
«Маңдайыңа жазғанын көрерсiң де…
Қуанасың, жылайсың, өлесiң де…
Ажалы жүйрiк
болды жарықтықтың,
Деп алып, сақтамайды-ау,
ел есiнде.
…Жадында ұстайтұғын жақын ғана,
Басқаға беймағлұм атың, бала…», – деп шер төксең де, тек жақының емес, жұртыңның да есіндесің, ақын аға. «Бір бейнеттен бір бейнетім боп қалың, Ажа­лымның алдына кеп тоқтадым» деп ешкім айта алмаған. Бірақ сен айта ал­дың. Жыр көгінде жасындай жалт еттің де кете бардың. Небәрі 43 жаста… Бе­рерің көп еді-ау, амал не?
Қазақтың қара өлеңі аман тұрғанда, сенің де атың өшпейтіні белгілі. Елеусіз, іздеусіз қалмасың хақ.

Нұртөре ЖҮСІП ақын досы туралы былайша әңгімелейді: 

– 1979 жылы қазіргі әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті жур­налистика факультетінің қазақ бөлі­міне 50 бала түстік. Ол кезде сту­денттік өмір сәл өзгеше еді. Сенбі, жек­сенбі са­йын түрлі кеш, соның ішінде поэзия кештері жиі өтіп тұратын. Сол жылы оқуға түскен 50 баланың барлығы дерлік ақын еді десем, артық айтпағаным.
Журфактың жатақханасында күр­кіреп өлең оқып, талдап жатушы едік. Сол оқуға түскен түлектердің бірі, ор­таларда өзінің өрнекті өлеңдерімен та­нылған Нұрлан Берғазиев болды. Ке­йіннен ол ақын ретінде Нұрлан Мәу­­­кенұлы деген атпен танылды. Бі­рін­ші курста оқуға түскен елу баланың бар­лығы дерлік ақын болғанымен, зейне­тінен бейнеті басым, мехнаты көп таза ақындықты ұстап қалғандар санаулы еді. Олар Нұрлан Мәукенұлы, Баян Бекетова, Үмітхан Алтаева, Бейбіт Құсанбек болатын. Бұлардың қай-қай­сысы да қазақ поэзиясында өзіндік қолтаңбасы бар, ақын ретінде мойын­­дал­ған азаматтар. Бәлкім сол курсы­­мыз­дан шыққан ақындардың ішіндегі шоқ­ты­ғы биігі Нұрлан десем қате­лес­песпін.

Негізі, Нұрланның мінезі тұйық, көп адаммен аралас-құраласы жоқ, саяқ­тау жүретін. Отырыстарда топты жарып, сөз сұрап, «мен білемін, мен айтайын» де­ген кеудемсоқ мінезден ада, өзіндік көр­кем мінезі, өзіндік жұмбақ жан әлемі бар жігіт-ті. Қаламынан керемет ойлы жыр туып жатса да ол студент жыл­дары басылым беттеріне өз өлең­дерін көп жариялай қойған жоқ. Сту­дент бола жүріп, алғашқы кітаптарын шыға­рып үлгерген пысықайлардың қа­тарынан емес-тұғын. Сол кезде уни­верситетте Мұхамеджан Сералин атын­дағы әдеби бірлестік деген болды. Оған Алтын­бек Сәрсенбайұлы, Дархан Мыңбай, Еркін Қыдыр, Бейбіт Құ­санбек, Баян Беке­това және осы Нұрлан Мәукенұлы сияқты әдебиетке бір та­бан жақын жүретін талапты жастар­дың көбі мүше еді. Тыр­нақалды туынды­ларымыздың кө­бісі сол бірлестікте тал­қ­ыланды. Сондай оты­рыстарда, жыр кештерінде Нұрлан «мен мынадай керемет өлең жаздым, мына­ны тын­дырдым, мынаны былай жазғалы жа­тырмын» деп суырылып алға шығып, ойын ортаға тастап, жан әлемін аш­қан емес. Бірақ оңашада ойлы өлеңдерін қойын дәптеріне түсіріп жүргенін бі­летінбіз. Жалпы Нұрлан екеуміздің арамызда бір жақсы достық қатынас болды. Мені жанына жақын тартып, жазғанда­рын көрсетіп, сырласып жүруші еді. Оның өлеңдері Қазанқап, Шалкиіз, Ақтам­берді секілді атақты жыраулардың сар­­қыты секілді, сол жыраулардың жал­ға­­сы сияқты көрінетін. Өлеңдерінде сол жыраулар көтерген алдаспан ой­лар, тамырлы байламдар, құнарлы пі­кір­лер тұнып тұратын. Соны бүгінгі оқыр­ман­ға сай етіп, көркем тілмен өріп тұрып беретін. Дауылпаз ақын Махам­беттің де ұшқыны бар десем, артық айт­қаным емес. Нұрлан оқу бітірген соң, өзі туған өлкеде – Зайсанда біраз жыл жұмыс жасады. Аудандық «Достық» деген газетте редактор, комсомолда жұ­мыс істеді, баспахана директоры бол­ды. Біраз жұмыстың басын шалды.

Мен ол кезде Павлодарда облыстық «Қызыл ту» газетінде жүрген едім. Екеуміз хат алысып тұрдық. Ойлары­мызды ортаға тастап, ақылдасып, сыр­ласып тұрушы едік. Кейіннен ол Ал­матыға келіп, Ұлықбек Есдәулетов­пен бірге «Жас қазақ» басылымын шы­ға­рушылардың бірі болды. Нұрланның өндіріп тұрып шығармашылықпен айналысқан кезі де осы тұс шығар деп ойлаймын. Кейде онымен «менің өлең­дерімнің жанында, сенікі түкке тұр­ғысыз» деп қалжыңмен қағытып, әдемі әзілдесіп қоятынмын. «Әй, саған сөз жоқ. Сені жеңу мүмкін емес» деп жұм­сақ жымиып қана қоюшы еді. Оның өлеңдері баяғы жыраулар дәстүрін қайта жаң­ғыртқандай болып көрініп тұрады. Поэзиясындағы сөздің қуаты алапат еді. Өлеңдерінің құрылысы жорғаның жүрісіндей, мінсіз-тұғын. Өте ойлы ақын болды. Жыр көгінде жасындай жалт етіп, көрініп, жоқ болса да, соңына ойлы, нәрлі дүние қал­дырды. Балалар тақы­рыбына қалам сілтеу оңай дүние емес. Нұрлан сол ба­лаларға арнап та талай жыр жазды. Балаларына да ешкім қоя бермейтін, тек ақын адамдар ғана қоя­тын ерекше аттар қойды. Ұлының атын – Наздан, қыздарын – Гүлден және Гүлрең деп атады.

Қазір ұлы мектеп бітіріп, оқуға түсті. Оның бойында әкесіне тартқан ақындық қабілет бар. Оны қалай алып жүреді, әрине, ол өз еркі. Нұрлан Ал­матыға келген соң, біраз уақыт пәтер­сіз жүрді. Ақыры «Таугүл» шағын ау­даны­нан жер алып, соған өз күшімен, маңдай терімен үй тұрғызды. Бәлкім сол тұста баспа­насыздық, мынау ақын жанын аялай алмайтын нарық заманы, адамның асыл қасиеттері адыра қалған қым-қуыт, дүмбілез қоғам, тағдыр тау­қыметі бәрі-бәрі ақын жүрегіне үлкен салмақ сал­ғаны белгілі. Жүрек көтере алмады ма, қайдам, ақын досым екі кештің арасында артына бәрін қалды­рып, о дүниеге аттанып жүре берді. Бірақ артында азамат ретінде тындыр­ған жұмысы, тамыры тереңге тартқан мән­ді де ма­ғыналы, тау суындай мөл­дір, дала өзе­ніндей терең жырлары қалды. Уақыт өте келе оның жырлары бағасын алады деп ойлаймын. Көңілге қуат ететін бір жайт, қазірдің өзінде туған жерінде көше­нің, мектептің аты беріліп жатыр. Оның атында әдеби сыйлық та бар. Әлі де аты дәріптеледі деп ойлаймын. Нұрлан – халықтың құрметіне лайық жігіт. Нұрлан досқа берік, адал жан. Айтқанын уа­қытында орындайтын. Адами қа­сиет­­тері ерекше жан-тұғын. Курстастары «Біз­дің Нұр­лан» деп еркелетті, ардақ тұтты. Ол сол деңгейден көріне білді. Достың қа­за­сы өте ауыр ғой. Қазір жары Гүлмира Мәукенкеліні «Қазақ газеттері» АҚ-та есепші болып жұмыс істейді. Нұрлан екеуі мектептен махаббат болған, дос болған. Нұрланның шығармашылы­­ғында жарға деген іңкәр сезімі, балаға де­­ген сүйіспеншілігі менмұндалап кө­рі­-ніп тұрған нәрсе. Жарына да, бала­ларына да талай жыр арнады. Қам­шының сабын­дай қысқа ғұмыр сүрсе де үйде де, түзде де өзін сыйлата білді. Өз­гені сый­лай білді. Артында жақсы сөз қал­дырды. Амал қанша, қаламы то­лысқан, піскен, кемеліне келген шағын­да өмірі үзіліп қалды. Әйтпегенде иісі қазақ үшін талай сүбелі, кесек-кесек дүниелер берер еді, әттең! Ақын ретінде айтары көп болатын. Журналистика саласында да өзін ерек көрсете білді. Өнімді жұмыс жа­сады. Оның жазған-сызған дү­ниелерін жинақтаса, бір кітапқа жүк болар еді. Нұрланның жүзінен байсалдылық, па­расаттылық, тау қозғалса да қоз­ғал­майтын салмақтылық есіп тұратын. Тіпті оның жарқылдап күлуі де сирек. Әдемі жымиып қана қоятын. Кейде ол уақыттың салмағын жүректен өткізіп, ұлттың қайғысын өзінің қайғысын­­дай сезініп, бәрін жүрекпен қабылдап жүр­гендей сезілетін. «Жүрегіме жин­адым-ау бәрін, Жолын таппай қаңғып а­қты-ау қаным. Қайманаға бола алмадым қаймақ, Жан дүнием ауырады, жарым…» деп бекер жазбаған болар….

Ол өлең оқығанда да кейбіреулер секілді, қолын сілтеп, төсін ұрып жат­пайтын. Өлең оқу мәнері ешкім­ге ұқ­самайтын. Ерекше-тін. Ол елін, жерін, ұлтын, қазағын қалай сүйетінін, қа­дірлейтінін, ту етіп көтеретінін сол са­бырлы қалпын сақтаған күйде-ақ сездіре алатын. Студент кезде әскери кафе­дараның Қордайда оқу-жаттығу по­лигоны болды. Жігіттер бір жарым ай сонда болдық. Дайындықтан өттік. Жусанды жер. Сол жусанның түбіне бозторғайлар ұя салады. Бірақ көктем­­де жер жыртқанда бозторғайдың ұясы, балапанымен қоса жыртылып, трак­тордың табаны астында жаншылып қала береді екен. Шыншыр табан трак­тор жерді жыртып келе жатқанда бозтор­­ғай балапанына қорған бола алмай, ар­­қан бойы биіктікке көтеріліп алып, шыр-шыр ететіні бар. Сондай бір жағдайды көзбен көрген Нұрлан қатты тебіренді. Көзіне жас алды. Соған куә болдым. Жаны қатал адамға бозторғайдың өлгені не, балапаны трактор табанының астында қалғаны не бәрібір емес пе?. Жүрегі дір етпесі анық. Бұл жайт Нұр­ланға қатты әсер еткенін түсіндім. Көзі жасқа толып, ұзақ тұрып қалған. Жер жыртып келе жатқан тракторды тоқтата алмайды. Мемлекеттің жұ­мы­сы. Трак­торшының де бұл жерде кінәсі жоқ. Жырт деді, жыртты. Сол кішкен­тай кө­ріністен Нұрланның сезімталдығы­на куә болдым. Жүрегінің әлсіздігін се­зіндім. Ол бозторғайдың шырылын, ба­лапанның соқаның астында қалып бара жатқанын көзбен көріп қойған жоқ, оқиғаны жүрекпен қабылдады. Қор­дайдағы сол оқиға, Нұрланның кө­зіне жас алып тұрған шағы әлі есім­де. Бәлкім, оның рухты, адамның ішкі қылдарын қозғай білетін сыршыл ақын­дығына осындай жайттар да әсер еткен болар. Елі, жұрты, қазағы аман тұрғанда, Нұрлан Мәукенұлы ұмы­тылмасы хақ. Ол іздеусіз, ізсіз қалатын адам­дардың қатарынан емес…

Сейсен ӘМІРБЕКҰЛЫ

Айкын газетiнен алынды