– Биыл 77-ге келеді екенмін. Артыма қарайласам, көрген қиындығым да, жақсылығым да көп. Осы жасқа келгенше көңілге түйгенім мен өзімді алаңдататын мәселелерді тағы да бір ортаға салайын деп отырмын. Көненің абыз шалдары өзінің өмірден түйгенін өзімізге үлгі етіп айтып отырушы еді, біз де сол қариялардың орнын бастық…
Жүрекке тыным бермейтін ойлар…
–Егеменді ел болғанымызға биыл – 22 жыл. 70 жылдан астам Кеңес Одағының қарамағында болдық. Оның жақсылығы да, жамандығы да болғаны рас. Жақсылығы сол, білім беруі, оқуы ақысыз еді. Қазақ халқының жаппай хат танып, елдің барлығының сауатты, білімі жоғары болуына үлкен ықпал жасады. Содан кейін жоғары оқу орнында оқу да үкіметтің қазынасынан төленетін еді. Қазір оқудың көбісі ақылы болып кетті. Көп адамдар балаларын ақы төлеп оқыта алмайды. Қай ауылға барсаң да, тұрақты жалақы алатын оншақты мектеп мұғалімі мен 5-6 дәрігер. Қалғандары қара базарды жағалап жүр. Олардың тапқаны наны мен шайын айыруға ғана жетеді. Түрлі дәрумендерге толы көкөніс пен ет, балықты айлап көрмейтіндері де бар.
Өзім Қызылорда облысының тумасы болғандықтан, сол жақты көп аралаймын. Үкімет жұмыссыздық 5 пайыздан көп емес дегеннен танбай келеді. Шындығында, ауылды аралаған жан болса, халықтың 25-30 пайызының екі қолға бір күрек таба алмай жүргеніне куә болады. Оңтүстік Қазақстан, оңтүстік-батыс, оңтүстік-шығыс Қазақстан аймақтарындағы халықтың 80-85 пайызы қазақтар. Сол ауылда тұратын қалың қазақтың тұрмысы нашар. Бір сиыры мен оншақты қойы, тауығы болса, «өзін-өзі асырайды» деген қате ұғым қоғамға еніп кетті. Ал баласын оқыту үшін сол сиырын сатуға мәжбүр. Оқудың қымбаттығы сондай, сиырдың ақшасы бір жылдық құнын ғана өтеуге жарайды. Егер ата-ананың оқу жасындағы 2-3 баласы болса, түгі қалмайды. Облыс басшылығына келген Қырымбек Маңғыстау, Батыс Қазақстан облыстарын басқарып, қолынан іс келетін азамат екендігін дәлелдеген. Қызылорда облысына басшылыққа келгеніне көп бола қоймады, сондықтан оның жұмысының нәтижесін 1-2 жылдан кейін көрерміз. Әзірге бұл балаға табыс тілейміз.
Кеңес кезінде халықтың көпшілігінің жағдайы орташа еді. Ал байлықтың есебі күшті болатын. Қазір байлығын есептей алмай жүргендер бар. Соған орай, күнін көре алмай жүргендердің де қатары көп. Жаңа жақсылығын айттық ғой, енді кеңес уақытының зорлығын да
айта кеткім келеді. Зобалаң жылдары 2,5 миллион адамды қырып, кінәсіз жандарды соттап, Алашорда азаматтарын атып жіберді. Бұл қазақ халқы үшін үлкен қайғы болғаны белгілі. Соның ішінде Әлихан Бөкейхановқа ерекше тоқталғым келіп отыр. Алаш азаматтары бір мүддеге жұмыс істеп, қазақ мемлекетін құру үшін барын, жанын беруге дайын болды. Бала-шағасы «халық жауының баласы» деп қудаланып, зорлық-зомбылық көретінін сезсе де, өз өмірін халық үшін сарп еткен адамдар. Әлиханның түрмеде жатқанда айтқан сөзін оқыдым жақында. Түрмеде жатқанда «сені атайын деп жатыр, ұрлап алып кетейік» деген жақтастарына «мені ұрласаңдар, сендердің барлығыңды тірі қоймайды. Одан да мен өлуге дайынмын» деген екен. Қазір бір адамға «халық үшін, ел үшін өлуге дайынсың ба?» деп айтып көрші. Ешкім де дайын емес. Олардың ұлт үшін істеген қызметін ескеріп, арнайы комиссия құрып, еліміздегі қалалардың біріне атын берсе. Ол «Әлихан Бөкейханов» атындағы қала бола ма, әлде «Алашорда» атала ма, бәрібір, ең бастысы – ел үшін туған ерлердің атын ұрпақ жадында мәңгі сақтау. Осы ұсынысымды жоғары жақтағы лауазымды тұлғалар құлақтарына ілсе деген тілегім бар.
Осы қырғынды ұйымдастырған Сталин 1953 жылы 5 наурыз күні қайтыс болғаны белгілі. Ол кезде 10-сыныпта оқитын едім, барлығымыз «қараңғы қалдық, енді не істейміз?» деп жылағанымыз есімде. Тоталитарлық режим барлығымызды бір адамға табындырды. Оның қайтыс болғанынан 60 жыл өткенде, ол туралы әртүрлі пікір айтылып жатыр. Көзінің тірісінде қойылған көптеген ескерткіштердің күл-паршасы шықты… Осы бір мысалға қарап-ақ, болашақты ойлайсың. Оны тарих таразылай жатар.
Кезінде Қазақстан байлығының 93 пайызы одақтас мемлекеттерге кетіп, тек 7 пайызы ғана мемлекет мүдддесіне жаратылады дейтін еді. Қазір ешкімге қарызымыз жоқ, жер байлығы өзімізге тиесілі, ал неге халық кедей тұрады? Елде жұмыс болмағаннан кейін, сабылып қалаға келеді, бұл жерде де жұмыс табылмаған соң, тамақ асырау үшін қылмысқа барады. Кеңес заманының тағы бір жақсылығын айтайын. 1959 жылы Алматыдағы медициналық институтты бітірген соң, аудандық тұрғын үй басқармасына барып үй кезегіне тұрған едім. Оқуды бітіргеннен кейін, ординатура, аспирантураны оқып, күні-түні жұмыс істедім. Өйткені медицинада тәжірибе мен ғылым бірге жүреді. Содан 1965 жылы менің кезегім келіп 3-шағын ауданнан 3 бөлмелі пәтер берді. 5-6 жылдың ішінде баспаналы болдым. Бүгінде жағдай өзгеріп кетті. Жастарға жағдай жасалмаса, болашаққа да сенім болмайды…
Ол кезде елдің бәрі таза жұмыс істеуші еді. Мәселен, Дінмұхамед Қонаев. Ол кісінің қабылдауында екі рет болдым. Өте кішіпейіл азамат еді. Бірінші рет барғанымда, облыстық аурухананың салынып жатқан ғимаратын бізге беріп, Ана және бала институтын орналастыру туралы өтініш айтып бардым. Соны бізге берді. Сол институтты басқарғаныма 4 жыл толғанда, бұрынғы министр мені орнымнан алып тастады. Содан жұрттың бәрі гуілдеп, сол сөз Димаш Ахметұлының құлағына жетіпті. Орталық комитеттің атынан арнайы комиссия жіберіп тексертіп, мені қайтадан институт директоры етіп сайлады. Сол кезде екінші рет қабылдауында болдым. Өзі сөзшең, іскер болумен қатар таза адам еді. Ал қазір жемқорлық деген бәле жайлап алған, онсыз жұмыс жүрмейді.
Екінші рет әлгі министр тағы да директорлықтан алып тастады да, мен педиатрия факультетінің деканы болдым. 1992 жылы сәуір айында кардиохирург Сейітхан Жошыбаевтың шәкірттері 1 апта бойы аштық жариялады. Жошыбаев жүрекке ота жасаудың шебері еді. Оны да қуып жіберді министр. Соған ашынған шәкірттерге ешкім шыққан жоқ, мен олармен қосылып 1-2 күн жаттым. Жұрттың бәрі «сен неге балаларға қосыласың» деп шулап кетті. Содан кейін Назарбаев шақырып, «сені босатқаны дұрыс болмапты, қайтадан орныңа барасың ба?» деді. Үшінші рет 1993 жылдан қайтадан директор болып, 2001 жылдың мамыр айына дейін басшылық еттім.
Айтайын деген тағы бір мәселем – қазақ тілі. Тілдің дамуы халықтың өзіне байланысты. «Қазақ-қазақпен қазақша сөйлессін» деген Елбасының айтқаны өте орынды сөз. Осы ауруханада 1965 жылдан бері жұмыс істеймін. Күнделікті таңғы жиналыс өткізем. Кешегі түскен ауруларды талдаймыз. Сонда қазақтың 25-тегі жап-жас балалары орысша сөйлейді. «Ұлтың қазақ, неге қазақша сөйлемейсің?» десең, «бізді әке-шешеміз орысша тәрбиеледі» деп жауап береді. Біздің ауруханада 10-15 орыс қалды, олардың осы уақытқа дейін бір ауыз қазақша сөйлегенін естіген емеспін. Кезінде қазақ мектебін бітіріп, бір ауыз орысша білмейтін едім, бір жылдың ішінде үйреніп алдым. Қазақ тілінің дамымай жатқанының бір себебі – үкімет басындағы азаматтардың қазақша білмеуі. Өзара болсын, бүкіл қазақтың алдында болсын, тек орысша сөйлегеннен кейін, қазақ тілінің мәртебесін де түсіреді. Олар қараша халыққа барлыс іс-әрекетімен үлгі болуға тиіс. Мәселен, Кемел Тоқаевтың баласы бір жылда қазақша сөйлеп кетті. Қасымжомарт секілді шенеуніктер аз. Төмендегі адамдар «жоғарыда отырғандардың өздері қазақ тілін керек қылмайды, бізге тіптен керек емес» деп ойлайтындай. Жаңа жылдың қарсаңында Астанаға ұштым. Қасымда 40-45-тегі жігіт ағасы, ортамызда баласы отыр. Одан «балам атың кім?» деп сұрадым, жауап бермеді. Түсінбейді. Екеуі де компьютер ойнап отыр. 15-20 минуттан кейін тағы да «жасың нешеде?» деп қазақша сөйледім. Білмейді, білгісі де келмейді. Оның әкесі де, шешесі де қазақ болуы керек. «Компьютерді, ағылшын, орыс тілдерін білсем болды, қазақ тілінің қажеті жоқ» деп ойлайды. Өзің қазақ болғаннан соң, тілді 100 пайыз білуің қажеттігі миларына кіріп те шықпайды.
Ғылымсыз медицина қалай дамиды?
– Қазір елімізде ғылым академиясын жауап тастады. ТМД елдерінің арасында Қазақстанда ғана жоқ. Бұрынғы Ғылым академиясы көп қоғамдық ұйымның бірі болып қалды. Оның ешқандай да пәрмені жоқ. Ғылым болмаған кезде медицина да дамымайды. Біз кеңес заманында алған біліміміз мықты болды да, әлі күнге соны қорек етіп келеміз. 4-5 жыл болды, кандидаттық, докторлық қорғауды алып тастап, PhD жүйесін енгізді. Олар PhD докторы атанғанымен, білім деңгейі ғылым кандидаттарынан да төмен. Сондықтан бұрынғы жүйені қайта қалыптастыру керек.
Жақында Ғылым академиясына мүшелікке өткізу жөнінде жиын болды. Обалы не керек, академияның корреспондент-мүшесі болғысы келгендердің қарасы көп. Алайда тамыр-таныстыққа салынып, ғылымға ешбір еңбегі сіңбеген, жаңа ғана докторлық қорғағандар, шенеуніктердің балалары өтіп кетті. Одан кейін, академияның жарғысына академияға қарсы сөйлеген адамдарды мүшеліктен шығарып тастауға мүмкіндік беретін өзгеріс енгізді. Сол өзгеріске қарсы дауыс бердім. Сонда ешкімнің өз пікірін айтуға қақысы жоқ па? Елбасының өзі де қазір екінің бірінде ғылым докторы деген дардай атағы бар екенін айтып отыр. Бүгінгі таңда ғылымға қатысы жоқ адамдар ғылыми атақ алып, академияға мүшелікке өтуде. Ал ғылымның абыройын тек нағыз ғалымдар көтереді. Ендігі жерде ғылым академиясына мемлекеттік қамқорлық жасалуы қажет. Түрлі гранттарды нағыз ғылыммен айналысатын адамдарға бөлу керек. Онсыз ешбір ғылым дамымайды, ал ғылым дамымаған жерде, қай сала болмасын, өрге жүрмейді.
Білімсіз дәрігер қайдан шығады?
– Әр ата-ана балаларының оқыған-тоқыған, саналы азамат болғанын қалап, өзі аш отырса да, олардың білім алуына жағдай жасайды. Соған қарамастан тырысып-тырмысып, соңғы сиырын сатып, ұл-қызын оқуға жібереді. Алайда соны бала бағалап жатыр ма? Мысалы, мединститутқа түсетіндер «медик болсаң, аш қалмайсың» деген оймен келеді. Көбісі баласы нашар оқыса да, «ілесіп кетеді» деп үміттенеді. Ал медицина саласы – ең қиын салалардың бірі. Бұрын 7 жыл оқитын еді, қазір 9 жылға ұзарды. Сонда алатыны – 45 мың. Медицинада жүргендердің 80-85 пайызы әйел адамдар. Халықтың «білімі төмен» деп сынайтынының жаны бар ғой деп ойлаймын. Білікті маман болам деген адам, күні-түні оқуы керек. Қазіргі студенттерге қарасаң, қатты беріліп оқитын студентті көріп отырған жоқпын. Әйтеуір сабаққа келеді, 3-пен әрең бітіреді. Жоғары оқу орнын бітірген соң, айлыққа жарымағаннан кейін, медицинаны қанша жақсы көрсе де, саладан кетеді. Отбасын асырауы керек. Қазіргі статистика бойынша ел аумағында 6000 дәрігер жетіспейді. Бар маманның білімі орташа болып тұр. Білімді дәрігер болуы үшін, институт бітірген өз алдына, медицина жылдам дамып жатқандықтан, білімін талмай жетілдіріп, салаға қатысты журналдарды, жаңалықтарды оқып отыруы керек.
Содан кейін клиникалық база жоқ. Студенттерді тәжірибеден өту үшін анда-мында жібереміз. Олар бізге бағынбайды. Шетелде емдеуіне де, оқуына да жауап беретін клиника жүйесі қалыптасқан. Оны айтып-жазып жатырмыз, құлағына ілетін ешкім жоқ. Дүниежүзінде 14 мыңнан аса ауру түрі бар. Оның барлығын білу де өте қиын. Аурудың атын ғана емес, оның клиникалық сипаттамасын, диагностикасын, емдеу әдістерін де білуі керек қой.
Тәуелсіздік алған 22 жыл ішінде он шақты министр ауысты. Әрқайсысы өзінше реформа жасайды. Жылына 3-4 рет шетелге шығып, көріп келеді де «сол елдің дәрігерлері мықты екен, соған ұқсаймыз» дейді. Оларға ұқсау үшін көп қаржы керек. Шетелдің медицинасы жүздеген жылдар бойы дамып жатыр. Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының ұйғарымы бойынша, медицина саласына бөлінетін қаржы ішкі жалпы өнімнің 6 пайызынан кем болмауы керек. Қазақстанда бұл көрсеткіш 3 пайыз ғана. Айлықтың төмендігі де, дәрігерлердің біліксіздігі де, ғылымның жоқтығы да сол себептен. Шетелмен салыстыратын болса, АҚШ-та 15 пайыздан кем емес, Бельгия, Германия, Франция сынды елдерде бұл көрсеткіш 8-10 пайызға жетеді. Олар күннен-күнге дамып келеді. Қазір министрлердің барлығы теоретик болып кетті. Бір адамды емдеместен, сала-құлаш бағдарламалар енгізеді. Ал шетелдің әлеуметтік-экономикалық жағдайы басқа екеніне бас қатырмайды…
Отбасылық дәрігерлер кімнің көсегесін көгертеді?
–Тағы бір мәселе, бүкіл ТМД аумағында Қазақстанда ғана педиатрия факультетін жауып, отбасылық дәрігерлердің енгізілгеніне 6 жыл болды. Отбасылық дәрігерлер қажет болса да, санының көбейгенінен еш пайда жоқ. Тек бір дәрігері мен мейірбикесі бар ауылдық жерлерде отбасылық дәрігер қажет болар. Ал аудандық емхана, ауруханаларда салалық мамандар отыруы қажет. Отбасылық дәрігердің ауру туралы жалпы түсінігі болғанымен, нақты білмейді. Ал өзге елдерде балалар дәрігерлері дайындалып жатыр. Мәселен, Санкт-Петерборда педиатрия медицина университеті, Ташкентте педиатрия институты бар. Еуропа елдерінде отбасылық дәрігерлердің көп болуының себебі, оларда балалар халық санының 10 пайызын ғана құрайды. Ал Қазақстанда бұл көрсеткіш – 30 пайыз.
Жаңа туған баланың ағзасы өзгеше, оның көп мүшелері толық дамымаған. Дәрігер соның барлығын білуі керек. Мәселен, баланың іші жүздеген себептен ауырады. Психикасы да ерекше. Өсе келе, әке-шешенің қиналып жүргенін, жұмыссыздығын көрген балалар өздерінше қиналады. Соны көтере де алмай, ақыр аяғы өз-өзіне қол жұмсайды. «Педиатрия факультетін ашайық» деп үкіметке де, депутаттарға да, халықаралық ұйымдарға да хат жаздық. Оны тыңдайтын адам тағы жоқ. Қазір медуниверситеттің 6-7 курсынан бастап педиатр дайындап жатырмыз дейді, бірақ ол студенттердің ешқайсысы балалар дәрігері болып, баламен жұмыс істегісі келмейді. Шәкірттердің ары кетсе 5 пайызы ғана педиатр болғысы келеді. Ал оларға деген қажеттілік 30 пайыздан асып-жығылады. Педиатрия саласының өзінде 26 мамандық бар. Балаларға салынатын екпенің де, ауруының да қарасы өте көп. Отбасылық дәрігерлер соның бәрін білмейді. Ал 1 жасқа дейін қайтыс болатын балаларды «балалар өлімі» деп атайды. Солардың саны Ресей, Украинамен салыстырғанда 2 есе, Белоруссиямен салыстырғанда 3 есе артық екен. Соның себебіне үңілген жан бар ма?
Ел ертеңі ана мен бала денсаулығына байланысты. Дені сау анадан дені сау ұрпақ туады. Ал бүгінде ана атанған қыз-келіншектердің 45-50 пайызының денсаулығы нашар. Жаңа туған сәбилердің арасында туабітті дертке шалдыққандардың қатары неге көбейіп кетті? Өйткені ананың денсаулығы жоқ. Іштен дертті болып туған бала өмір бойы сол аурудың азабын тартып өтеді. Сондықтан ананың денсаулығына баса назар аударылуы керек. Қазір туатындардың көпшілігі ауылдық жерде тұратын әйелдер, олардың 80-85 пайызының қаны аз. Дұрыстап тамақ ішпегеннен кейін, денсаулық қалай жақсы болсын? Егер оларға қамқорлық жасалмаса, 2020 жылға қарай 20 миллионға жетуіміз нейғайбіл.
Жазып алған
Үмітжан ЖАПАР
http://www.aikyn.kz