Оңтүстік – тұрғындарының көптігімен де, мінез байлығымен де, жұрты жерді еміп өскен еңбекқорлығымен де ерекшеленген өлке. Онда бейнеті ауыр «мақта» деген дақыл бар. Қоза өсіп шыққан соң, оларды жекелеп сирететін «жегенелеу» – бастапқы жұмыс. «Жетілгенше жаңбыр шайып, суыққа үсіп, тамыры шіріп, өздері-ақ азайып қалады», – деп шаруашылықтағы мамандар оны сиретуге ықыластанбайтын. «Бақылаушылар» байқап қалса, жегенелеуді талап етеді. Сондай жиынның бірінде «Еңбек Ері» ағамыз: «Бие көп болса, құлын да көп», – деп сөйлеп, сөзі афоризмге айналып кетіп еді. Ол кісі «Еңбек Ері» болғандықтан, басшылар қарсыласпай қоя салған.
Сол айтқандай, тұрғыны көп облыста газет түрі де жетіп-артылады. Барлығы 250-ден аса басылым тіркелген. Солардың ішіндегі шоқтығы биігі, өз мәнері, дәстүрі, кеңес билігінің қысталаңы мен тәуелсіздіктің еркіндігін тұтас тартқан тарихы бары «Ордабасы оттары». Бұрынғы Бөген, қазіргі Ордабасы ауданының шежіресі десе де болады. Жарыққа шыққанына биыл 80 жыл.
Мамандығым келмесе де, осыдан отыз жылдай бұрын Оңтүстік Қазақстан облысындағы Киров аудандық партия комитетінің насихат және үгіт бөлімін басқарғаным бар. Бірінші хатшымыз Рашид Нұғыманов бір күні тікелей телефонмен:
– Бегалиевті шақыршы, – деді.
Ондай кісі бізде жоқ еді.
– Кімді дейсіз? – деп қалдым.
– Бегалиевті… ә-ә-ә, жоқ, Шегалиевті шақыр, – деді.
Шегалиев – біздің аудандық газеттің редакторы. Шақырдым. Екеуміз бірінші хатшының бөлмесіне бірге кірдік. Сонда біздің ауданға Бөген ауданынан ауысып келгеніне екі жылдай болған басшымыз:
– Мен әлі күнге Бөгендегі Бегалиевті айта беремін. Бегалиев атын ұмытатын адам емес қой, сәтті шығарған әр газеті үшін рақмет айтатынмын, – деді. Бұрын өлеңдері арқылы ғана есімін білетін Нармахан ағамен алдымен осылайша сырттай таныстым.
Осыдан 20 жыл бұрын әуелі Алматыға, 3 жылдан соң Астанаға қоныс аудардым. Осы мезгілде Нарағамен сыйласпыз. Ғылым докторлығын қорғауға ізденісте жүргенімде, Ордабасыға арнайы барып, 2-3 күн болып, суармалы жерде шаруашылық жүргізу әдісімен таныстым. Шаруашылық жетекшілерімен, мамандармен сұхбаттастым. Аудандық газеттің 5-6 жылдық тігіндісін де ақтардым. Мазмұнына көңілім толды. Қандай мәселе көтерсе де мұқият қарастыратын, жалпылама цифр қумайтын, құрғақ сөйлем құрамайтын, өлі очерктері жоқ көшелі басылым екеніне көз жеткізгенмін.
Қай мекемедегі ұжым да басшысына қарап бой түзейді. «Басшы», – деген сөздің мағынасы (орысша «руководитель) «руками водить» деген сөзден шыққан. Яғни, басшы қалай ұйымдастырса, іс солай жүреді. Әсіресе, бұқаралық ақпарат құралдарында. Өйткені, кез келген басылымның «өз беті», мәнері, мазмұны болуы тиіс. «Ордабасы оттары» қапысыз қалыптасқан екен. Сексен жылдық тарихында талай-талай белестен өткен ол облыс көлеміндегі ең мазмұнды, астын сызып оқитын дүниесі көп газет.
«Ордабасы оттарының» отын көсеп жүрген азаматтар кімдер? Соңғы 40 жылдың бедерінде газетті кімдер басқарды? Сол тұста жасы кәмелетке әлі толмаған жас оқырманыңыз бүгінде зейнеткер, олар алғаш газет қарай бастағалы бері бір ғана редактордың аты-жөнін біледі. Ол – Нармахан Бегалыұлы. Газет басшылығында жауапты хатшы және редактордың орынбасары қызметін атқарғанына – 47, редакторлығына 41 жыл толыпты. Қандай тұрақтылық?! Неткен жауаптылық?! Әртүрлі мінездегі хатшы мен әкім болды ғой сол жылдарда. Біреуі менменшіл, біреуі кірпияз…
Нармахан аудандағы ғана емес, облыстағы, тіпті республикадағы тарихи тұлға, социализм мен нарық арасындағы алтын көпір. Екеуіне де бейімделгені үшін емес, бар өмірі турашылдықтан, адалдықтан құралғаны үшін ықыластымын. Ойланып отырсам, Нараға туралы алғаш рет 1972 жылы оқыппын. Тынышбай Рахым былай депті: «1962 жылы Шымкент қаласында өткен жас ақындардың өлкелік кеңесіне Төлеген Айбергеновпен бірге жүріп, өмір мен өлең жайлы көп сырласқан қазіргі белгілі ақын Нармахан Бегалиевпен арада он жыл өткен соң, 1972 жылы тағы да Шымкентте, республика жас ақындарының басын қосқан II фестивальда танысып, өткен-кеткенді әңгіме еткенде, Төлеген Айбергеновтің әлгі жырының үшінші шумағы түпнұсқада, ақынның өзі бізге оқығанда: «Құлагер армандарымның, Құлағын қайшылайсың сен», – еді», деп, мәңгі жас ақынды сол жолы да сағына еске алғанымыз есімде».
Нарағаң ізденгіш. Жанкешті. Дәлелдейін. Қазақстанда «Ақындар аллеясы» тұңғыш Ордабасыда ашылды. Ескерткіштер кешені аудандық мәдениет үйінің алдына орнатылған. Онда Майлықожа Сұлтанқожаұлының, Нұралы Нысанбайұлының, Орынбай Тайманұлының, Бейсенбай Кенжебаевтың, Өтебай Тұрманжановтың, Көпбай Омаровтың, Қосжан Мүсіреповтің мүсіндері қойылып, аты-жөндері, туылған, дүниеден озған жылдары көгілдір мәрмәрға ойылып жазылған. Нараға осы ескерткіштерді мемлекеттен қаржы алмай-ақ, ақындар айтысын ұйымдастырып, содан жиналған қаржыны там-тұмдап жеткізген. Қазір Темірланға келген қонақтар «Ақындар аллеясына» соқпай кетпейді.
Ордабасы тауын жойылып кетуден сақтап қалғаны ерлікпен пара-пар. Кеңестік кезеңде бүкіл Одақтың теміржолына төселетін қиыршық тас шығаратын зауыттың жұмысын, КСРО-ның тұңғыш президенті М.С.Горбачевқа дейін даусын жеткізіп тоқтатуы жанкештілік емей не дейсіз? Өз басының қатерге тігілерін білсе де, тарихи орынды қорғауды жоғары қойды. Бұл көзсіз ерлік. Әрі өрлік! Ұлтымызда ұмыт болған Қымызмұрындық тойын да жаңғыртқан Нарағамыз. 1990 жылдың 29 мамырында Ордабасы тауына Қазақстанның барлық облысынан, Қырғызстаннан, Өзбекстаннан ақын, жазушыларды, өнер қайраткерлерін шақырып, аталған мерекені және «Ордабасыға оралу» іс-шарасын өткізді. Осындай бастамалар Президентіміздің Ордабасы тауына назарын аударды ғой дейміз. 1993 жылғы 30 мамырда «Ордабасыға оралу» іс-шарасы Елбасы тарапынан ұйымдастырылды. Оған Қазақстан, Қырғызстан, Өзбекстан Президенттері Н.Назарбаев, А.Ақаев, И.Каримов қатысып, мәңгілік достық жөніндегі құжатқа қол қойды. Сол кездесуден үш ғасырға жуық уақыт бұрын, дәл осы жерде тәуелсіздік пен туған елдің тұтастығы жолындағы халық бірлігінің туы көтерілгені тарихтан белгілі. Осы қасиетті орында Төле, Қазыбек, Әйтеке билер елдің ынтымағы мен бірлігін сақтауға жиналған.
Қазір Ордабасы тауында «Ордабасы» ұлттық тарихи-мәдени, табиғи қорығы бар. Егер де кезінде Бегалыұлы бастама көтермесе, Ордабасы тауы мүжіліп бітер ме еді?! Әбден мүмкін. Азаматтық болмыс деген осы болар бәлкім. Үш жылын сарп еткен, 2008 жылы жарық көрген «Ордабасы» энциклопедиясын алыңызшы. Тұтас бір ғылыми институт айналысатын тірлікті «Ордабасы оттары» газетін шығарып отырып-ақ Нарағаң ұжымы 135 баспа табақтық құнды дүниені көпшілікке ұсынды. Таралымы 1000 дана. Өте аз. Осыны мемлекеттік бағдарлама аясында қайта шығарса, еліміздің бар аймағына таратса, құба-құп боларлық дүние. Отан соғысы жылдарында жауынгерлердің майданнан ата-аналарына, жарларына, бауырлары мен туған-туысқандарына жазған үшбұрышты хаттарын үйме-үй жүріп тауып, уақытша сұрап алып, барлығы 75 хатты жинап, оларды жүйелеп, құмырсқаша қыбырлап, газетте жариялады. Тек жариялап қана қоймай, «Ордабасылықтар отты жылдарда» атты екі томдық кітап шығарды. Мұны ерлік десек те, жауынгерлердің рухына тағзым десек те жарасады.
Нармахан Бегалыұлы ақын ғана емес, Афанасий Фетті қазақша тамаша сөйлеткен аудармашы да. Ешқашан көкірек көтермейді, кеуде кермейді. «Даңққа негізсіз иек арту – қорқыныштың шыңға өрмелеуі, құламай қалмайды», – дейді ол.
Менің бір-бірлеп жинап келе жатқан жүздеген пәпкілерімнің ішінде «Қазақ әдебиеті» газетінің 1993 жылғы 25 маусымдағы нөмірі сақталыпты. Онда «Ақын Нармахан Бегалиев 50 жаста» деген айдармен арқалы ақын Ғафу Қайырбековтің «Оңтүстіктің жидесі» атты мақаласы жарияланған. Қаламдас ағасы әріптес інісіне ризашылық сезімін мөлдірете жазыпты.
Бірде жолым түсіп Созақтағы Баба түкті шашты әзіз кесенесінің жаңғыртылуына орай өткен үлкен жиында Нарағаммен бірге жүрдім. «Бұл баба – біздерді мұсылмандыққа мойынсұндыруға келген қожалардан болса керек», – деп қалып едім, ол кісі жұлып алғандай: «Жоқ, бұл өзіміздің текті бабамыз. Орыстардан қорыққаннан ұлыларымызды «сырттан келген қожа, төре» деуден арылуымыз керек!», – деп мені түзетті. Тарихты мектептегі оқулықтан үйренгеннен аса алмай, дендеп айналысуға уақыт қимай жүрген кезім еді, ыңғайсызданып қалдым. Сөзі маған үлкен сабақ болды.
Нармахан Бегалыұлы туралы мына бір пікір дәлелдеуді қажет етпейтін ақиқат: «Турашылдық, байыптылық, кішіпейілдік, парасаттылық, мәдениеттілік, қарапайымдылық, білімділік, барлық-барлығы оны қатарынан салиқалы етіп көрсетіп тұр».
«Кешегім – келместе, келешегім – белгісіздіктің бесігінде, мүмкіндігім де, қуанышым да, бақытым да – бүгінде», – дейтін Нараға бірде үзеңгілес інісі, жақсы жазушы Мархабат Байғұттың шығармашылығы жөнінде «Қазақы құнар» деген мақала жазып еді. Сонда маған: «Сол «қазақы құнар» туындыгердің өз бойына да лайық екен-ау», – деген ой келген.
Сарғайған газет тігінділерін парақтап отырмын. Қазақстанның халық жазушысы Қуандық Шаңғытбаев Нармаханның өлеңдерін оқыған соң: «Құрт ішкендей құмардан да шықтым!»; Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Фариза Оңғарсынқызы: «Мен ақын Нармахан Бегалыұлын классик деп танимын», – десе, Мемлекеттік сыйлықтың және бір иегері Темірхан Медетбек «Нармахан Бегалы» деген өлеңінде: «Бірақ сен сөйлесең, Ордабасы, Өгем де, Қазығұрт пен Бөген де Сөйлеп тұрады – Сол кезде адамның басына Тауға жиналған бұлттай Ой кеп тұрады», – деп әлгі тұжырымды шегелей түсіпті.
Қазақтың Қадырына айналған Қадыр Мырзы Әлі «Евразия» газетінде: «Нармахан – менің інім, Поэзия дейтін ару қызыма үйленген күйеу балам да тәрізді», – депті. Көрнекті ақын Өтежан Нұрғалиев: «Оңтүстіктік бір жолдасым еліне алып барғанда маған: «Осында бір тамаша ақын ағай бар, сіз танисыз», – дейді. «Ол кім?», – десем, Нармахан Бегалиев екен. «Білемін ғой, иә сондай жігіт бар. Қазір аудандық газеттің редакторы болып кетті», – деп естігенмін дедім. Аудандық газеттің редакторының жұмысы ең оңбаған жұмыс, мен солай көремін. Райкомнан да жаман жұмыс қой, бармаймын ондайға», – дедім. Ордабасыны араладым, стадионын көрдім, тап-таза, балалар футбол ойнап жүр. Бір жерінде баскетбол ойнап жатыр. Қала болуға талпынып жатқан ауылды көріп, ішім жылып кетті. Күн жанып тұр. 45 градустай. Ұйымшыл, тәртіпті, осындай бір керемет елді көріп қуанып қайттым, ақын ініммен сәлемдестім», – деп ырзаланған. Ақын Светқали Нұржанов:
«Нармахан Бегалыұлы ауылда жүріп-ақ шығарма жазып, үлкен әдебиетке сүбелі үлес қосып, соқталы олжа салып отыр», – дейді. Иранғайып: «Ұлы өнерді ұрандап, Болашаққа баратын – Түркістанда – түмен бап, Темірланда – Нар ақын», – деп түйіндеген.
…Тұңғиығы түпсіз алқаракөк аспанға, бұлттарға қарайсың. Сонан соң сатирик-жазушы Көпен Әмірбектің: «Нармаханның поэзиясы қазақтың өз қанындай таза», – деген пікіріне бас изейсің.
Иә, Нарағаңның поэзиясы қандай кіршіксіз болса, шығарып отырған газеті де сондай таза.
Оңтүстік Қазақстан облысы,
Ордабасы ауданы,
Темірлан ауылы.