Б?гінгі к?ні мектептерді осы заман?ы карталармен ?амтамасыз ету — республикамызды? география саласымен айналысатын ?йымдарыны? басты ма?саттарыны? бірі болып отыр. Т?уелсіздігімізді паш етуден бері география саласы, ?кінішке ?арай, к?п жа?дайда ескі КСРО карталарымен беріліп келеді.
Биология саласы «ескі дарвинизммен» беріліп, кертартпа ілімді о?ушыларды? бойына сі?іріп, 2000 жылдары ?о?амда ?лкен «дау» туса, география саласында да осындай ол?ылы?тар бар. Мысалы, ?олданыста?ы кейбір картада «Астана» географиялы? атауы «Целиноград» деп беріліп, т?тастай бір мемлекетті? астанасын б?рмалап отыр. Ал халы?аралы? де?гейде Чехия, Словакия мемлекет болып ?алыптас?алы ?ашан, алайда оларды о?ушылар ескі карталардан ажыратып біле ме? Немесе П?кстан мен ?ндістан арасында?ы даулы «К?шмір» аума?ы ше, ол осы заманда ?алай берілуі керек? КСРО кезіндегідей, басым б?лігі ?ндістан?а жат?ызылу керек пе, ?лде даулы деп к?рсетілуі ?ажет пе? Т?уелсіздік ал?ан 20 жыл ішінде ?лемде ?аншама географиялы? ?згерістер болып, карталар ?айта ойылып, ?сті-?стіне бас?аша болып ?згеріп отыр.?лемде жа?а ашыл?ан м?най кеніштері физикалы? карталар?а ?згерістер енгізгелі ?ашан. Ал ?аза?станны? ?з ішінде ашыл?андар ше? Осы тектес мысал к?п. Ал айма? ландшафтарыны? ?згеруі, м?ны? барлы?ы уа?тылы карталар?а т?сіп, т?зетулер жасалып отырылуы керек.
Егеменді республика ретінде заман к?шінен ?сте ?алмау?а тиіспіз. 1967 жылы Женевада Б?? географиялы? атауларды стандарттау конференциясында, географиялы? атауларды ?лтты? стандарттау?а ?атысты резолюция ?абылдан?ан. ?аза?стан Республикасы, егеменді мемлекет ж?не Б?? м?шесі ретінде, географиялы? атаулар бойынша Б?? барлы? шешімдерін орындауы тиіс.
Географиялы? атаулар жо? кез келген картографиялы? к?з «мыл?ау» болып саналады. Географиялы? атаулар — картаны? тілі. Топономика (географиялы? жер-су аттарын танып-білу ?ылымы) — б?л халы?ты? ?асырдан-?асыр?а берілетін м?расы. Географиялы? атауларды д?рыс беру кез келген карта?а ?ойылатын басты талап. Территорияларды? ?згеруі, пайдалы ?азбаларды? жа?а ашыл?ан жерлері, ландшафтарды? ?згеруі — м?ны? барлы?ы уа?ытылы карталар?а т?сіріліп, т?зетулер жасалынып отыруы керек. Осыны? барлы?ын жіті ?ада?алау, жа?а карталар?а д?рыс т?сіру — карта шы?арумен айналысатын мемлекеттік ?йымдарыны? басты міндеті.
Сапалы, деректері д?рыс карталармен ж?мыс істеу о?ушылар?а заман к?шінен ?алмау?а, география саласында шынайы, д?рыс білім алу?а толы??анды к?мек береді. ?рі ?азіргі ?лем жа?дайы туралы д?рыс т?сінік ?алыптастырады.
?кінішке ?арай, география, соны? ішінде картография таралымына жататын карталармен ?амтамасыз ету, республикамызды? мектептерінде ?те ?лжуаз де?гейде ?амтыл?ан, тіптен, мектептерімізде картографиялы? негіз жо? десе де болады. Б?гінгі шынайы жа?дай сол. Карталарды ?рбір мектеп ?зіні? ?аржылы? жа?дайына ?арай жеке базарлардан сатып алып отыр. Шынайы жа?дайда бірлі-жарым, бірі ескі, бірі жа?а болып алын?ан карталар, тиісінше оны ?йренушілерге ?рт?рлі т?сінік тудырады. Оны? ?стіне б?л барлы? мектептерде ?ол?а алынба?ан. Алматы мен Астана мектептерінде жа?дай біршама т?уір бол?анымен, облыс, аудан мектептерінде б?л ба?ытта ж?мыс істеу, я?ни карталармен ?амтамасыз ету жо? ??былыс. Мектептерге карталарды сатып алу ?здеріне ж?ктелген. ?рине, мектептерде б?гінгі к?нгі шы?арылып жат?ан карталар жо? деп айта алмаймыз. Ал ол карталарды? жа?артылып, ты? деректермен толы?тырыл?анын я толы?тырылма?анын кім есепке алады? Ауыл мектептері деректеріні? барлы?ы болмаса да басым к?пшілігі ?ате, тіпті к?нерген немесе ш?р?-ш?р? тесік, шимайлан?ан, КСРО-ны? ескі сар?ынша?ы болып ?ал?ан карталармен о?ып-?йренуде. Б?л ?з кезегінде барлы? республика мектептерінде география саласыны? д?рыс беріліп-?йретілуінде ?лкен кертартпа к?рініс. К?птеген ?ате деректерді? кесірінен о?ушылар арасында ?лкен шатасу туындайды. Осылайша ?аза?станны? жалпы білім беру мектептерінде, д?рыс карталар бір мектепте бар, келесісінде жо? жа?дай ?алыптасып отыр.
Алайда б?л м?селені шешуге болады. М?мкіндіктеріміз бар. Білім ж?не ?ылым министрлігі ж?не Жер ресурстарын бас?ару агенттігіні? (картографиялы? продукцияны шы?ару?а жауапты) к?ш салуларын біріктіре отырып б?гінгі к?ні республикамызды? барлы? мектептерін сапалы, осы заман?а сай, кез келген т?рлі карталармен толы? ?амтамасыз етуге болады. Мектептерді жа?а осы заман?ы кез келген ба?ытта?ы ?з карталарымызбен ?амтамасыз ету осы салада?ы т?уелсіздігімізді ны?айту?а, отаншылды? т?рбие беруге ?осыл?ан шынайы бір ?лес. Елімізде дайын ?йым т?р?анда, неге оны? ?ызметтерін пайдаланып осы проблеманы шешіп алмас?а. Б?л ?з кезегінде о?ушыларды сапалы білім алу?а ?келеді. М?найлы ??ір, жа?а табыл?ан кен болсын, жа?а мемлекеттер болсын, даулы территориялар болсын, барлы?ы д?рыс ?амтыл?ан карталар мектептерге жеткізілуі тиіс. Б?гінгі д?ниені? бар болмысы ?рпа? назарынан тыс ?алмауы керек.
Карталармен ?амту тек мектептермен шектеліп ?оймауы ?ажет, жалпы, арнайы білім беретін барлы? ??рылымдарын ?амтуы тиіс. Бізде геодезия ж?не картаграфия ?оры деп аталатын мемлекеттік арнайы мекеме бар, оны? к?сіптенген мамандары, техникалы? базасы мы?ты. Тек тапсырыс болса болды, ж?мысты сапалы ат?аратын м?мкіндігі бар. Бала — бізді? болаша?ымыз, олар?а сапалы білім беру — парызымыз. Ендеше, осы ба?ытта аянып ?алмайы?.
Саян СЫДЫ?
Егеменді республика ретінде заман к?шінен ?сте ?алмау?а тиіспіз. 1967 жылы Женевада Б?? географиялы? атауларды стандарттау конференциясында, географиялы? атауларды ?лтты? стандарттау?а ?атысты резолюция ?абылдан?ан. ?аза?стан Республикасы, егеменді мемлекет ж?не Б?? м?шесі ретінде, географиялы? атаулар бойынша Б?? барлы? шешімдерін орындауы тиіс.
Географиялы? атаулар жо? кез келген картографиялы? к?з «мыл?ау» болып саналады. Географиялы? атаулар — картаны? тілі. Топономика (географиялы? жер-су аттарын танып-білу ?ылымы) — б?л халы?ты? ?асырдан-?асыр?а берілетін м?расы. Географиялы? атауларды д?рыс беру кез келген карта?а ?ойылатын басты талап. Территорияларды? ?згеруі, пайдалы ?азбаларды? жа?а ашыл?ан жерлері, ландшафтарды? ?згеруі — м?ны? барлы?ы уа?ытылы карталар?а т?сіріліп, т?зетулер жасалынып отыруы керек. Осыны? барлы?ын жіті ?ада?алау, жа?а карталар?а д?рыс т?сіру — карта шы?арумен айналысатын мемлекеттік ?йымдарыны? басты міндеті.
Сапалы, деректері д?рыс карталармен ж?мыс істеу о?ушылар?а заман к?шінен ?алмау?а, география саласында шынайы, д?рыс білім алу?а толы??анды к?мек береді. ?рі ?азіргі ?лем жа?дайы туралы д?рыс т?сінік ?алыптастырады.
?кінішке ?арай, география, соны? ішінде картография таралымына жататын карталармен ?амтамасыз ету, республикамызды? мектептерінде ?те ?лжуаз де?гейде ?амтыл?ан, тіптен, мектептерімізде картографиялы? негіз жо? десе де болады. Б?гінгі шынайы жа?дай сол. Карталарды ?рбір мектеп ?зіні? ?аржылы? жа?дайына ?арай жеке базарлардан сатып алып отыр. Шынайы жа?дайда бірлі-жарым, бірі ескі, бірі жа?а болып алын?ан карталар, тиісінше оны ?йренушілерге ?рт?рлі т?сінік тудырады. Оны? ?стіне б?л барлы? мектептерде ?ол?а алынба?ан. Алматы мен Астана мектептерінде жа?дай біршама т?уір бол?анымен, облыс, аудан мектептерінде б?л ба?ытта ж?мыс істеу, я?ни карталармен ?амтамасыз ету жо? ??былыс. Мектептерге карталарды сатып алу ?здеріне ж?ктелген. ?рине, мектептерде б?гінгі к?нгі шы?арылып жат?ан карталар жо? деп айта алмаймыз. Ал ол карталарды? жа?артылып, ты? деректермен толы?тырыл?анын я толы?тырылма?анын кім есепке алады? Ауыл мектептері деректеріні? барлы?ы болмаса да басым к?пшілігі ?ате, тіпті к?нерген немесе ш?р?-ш?р? тесік, шимайлан?ан, КСРО-ны? ескі сар?ынша?ы болып ?ал?ан карталармен о?ып-?йренуде. Б?л ?з кезегінде барлы? республика мектептерінде география саласыны? д?рыс беріліп-?йретілуінде ?лкен кертартпа к?рініс. К?птеген ?ате деректерді? кесірінен о?ушылар арасында ?лкен шатасу туындайды. Осылайша ?аза?станны? жалпы білім беру мектептерінде, д?рыс карталар бір мектепте бар, келесісінде жо? жа?дай ?алыптасып отыр.
Алайда б?л м?селені шешуге болады. М?мкіндіктеріміз бар. Білім ж?не ?ылым министрлігі ж?не Жер ресурстарын бас?ару агенттігіні? (картографиялы? продукцияны шы?ару?а жауапты) к?ш салуларын біріктіре отырып б?гінгі к?ні республикамызды? барлы? мектептерін сапалы, осы заман?а сай, кез келген т?рлі карталармен толы? ?амтамасыз етуге болады. Мектептерді жа?а осы заман?ы кез келген ба?ытта?ы ?з карталарымызбен ?амтамасыз ету осы салада?ы т?уелсіздігімізді ны?айту?а, отаншылды? т?рбие беруге ?осыл?ан шынайы бір ?лес. Елімізде дайын ?йым т?р?анда, неге оны? ?ызметтерін пайдаланып осы проблеманы шешіп алмас?а. Б?л ?з кезегінде о?ушыларды сапалы білім алу?а ?келеді. М?найлы ??ір, жа?а табыл?ан кен болсын, жа?а мемлекеттер болсын, даулы территориялар болсын, барлы?ы д?рыс ?амтыл?ан карталар мектептерге жеткізілуі тиіс. Б?гінгі д?ниені? бар болмысы ?рпа? назарынан тыс ?алмауы керек.
Карталармен ?амту тек мектептермен шектеліп ?оймауы ?ажет, жалпы, арнайы білім беретін барлы? ??рылымдарын ?амтуы тиіс. Бізде геодезия ж?не картаграфия ?оры деп аталатын мемлекеттік арнайы мекеме бар, оны? к?сіптенген мамандары, техникалы? базасы мы?ты. Тек тапсырыс болса болды, ж?мысты сапалы ат?аратын м?мкіндігі бар. Бала — бізді? болаша?ымыз, олар?а сапалы білім беру — парызымыз. Ендеше, осы ба?ытта аянып ?алмайы?.
Саян СЫДЫ?